12 september 2016

CHRISTMAS IN NEW YORK - BILDEXTRAVAGANZA




Ingången till julaffären Christmas in New York

Mulberry street i Little Italy, New York. Här hittar man affären Christmas in New York. På nummer 133.




FAIRYTALE OF NEW YORK


You were handsome
You were pretty
Queen of New York City
When the band finished playing
They howled out for more
Sinatra was swinging, 
All the drunks they were singing
We kissed on a corner
Then danced through the night












Ni får ursäkta bildbombningen men jag kunde inte välja färre bilder. & då har jag ändå valt bort 75% av alla foton jag knäppte av inne i julaffären Christmas in New York. Det är ett helt magiskt ställe som året runt har öppet med massor, massor av julsaker. Det är inte den bästa julaffär jag har varit i men det här är den enda som jag upplevt året om, dock aldrig vintertid. Kan bara tänka mig hur underbart det är när det snöat. Att smita in i affären, känna värmen, ljusen, värmen och alla det pråliga, vackra och ibland rätt konstiga. Men vi alla har vår stil och jag är inte den som ska säga vad man kan och inte kan ha i julgranen. Men jag kan nästan garantera att många av dessa saker har ni sällan sett i svenska julbutiker. Så kan man säga. Ni kommer förstå längre ner i inlägget...









I affären kan man få sina dekorationer custom made, det vill säga att de personifierar dekorationerna med den text man själv väljer. Här ovan ser ni två exempel , varav jag köpte den ena (dörren) och skrev vårt nummer och vårt efternamn. Tyckte den var rätt gullig att ha. Inte säker på att min bättre hälft var lika begeistrad :-D









Några exempel på dekorationer som finns i butiken. Massor av olika julkulor, skridskor, tomtar, snögubbar eller varför inte en tomtegatukök (diner)?  Många av dekorationerna har någon koppling till New York. Som att staden står med namn eller att tomten har inslag av frihetsgudinnan. Eller att det står Big apple. Jag tror det är många som köper dessa som minnen av sin New Yorkvistelse och jag förstår grejen. Men skulle kanske inte själv vilja ha tjugo New Yorkkulor. En eller två som minne absolut. Tjugo? Nej tack. Dessutom är de rätt dyra (jämfört med kulor i svenska butiker)






Den här älskar jag. Superfin. Köpte dock inte. Det finns jättemånga fina kulor men som sagt, de kostar en slant och de är rätt ömtåliga. Jag fick nöja mig med tre saker helt enkelt. Ni ska få se dem en annan gång :-)


Svensk flagga någon?







När jag var i affären höll de på att dekorera. Troligtvis gör de det både lite då och då som inför säsong. Vilket betyder att de fullkomligt dränker julgranarna i dekorationer. Jag är imponerad över hur de lyckas. Jag har ändå kastat in ett hundratal kulor i våra granar men ändå inte lyckas i närheten av det här. Det är som en glasstrut extra allt, and then some. Men det är helt fantastiskt att titta på, som sagt, förstår knappt hur de lyckas men är impad minst sagt. Undrar hur jobbigt det är att plocka ner...




Så söt!





Vad sägs om en Coca-Colatomte? Rätt klassiskt eller hur. Det fanns ett helt ställ med Coca-Cola-dekorationer som Coca-burkar, backar med colaflaskor, tomtar och annat liknande. Ja, det finns verkligen lite av allt i den här affären. Därför passar den till prick varje en, man kan alltid hitta något.







Här ser vi ett exempel på extra allt och lite till. M&M-påsar, pepparkakssljusslingor, lollipops, glasstrutar, skor, bär osv osv. Det är ju väldigt maffigt som sagt.


Man kan ju också hänga en tomte med vinglas i julgranen, eller vinflaskor, druvklasar och diverse dryckesattiraljer. Crazygalet enligt mig men fine, kör på det om du gillar det.







Det finns en rysk avdelning också. Jag vet inte alls varför men kanske för att det är andra traditioner i Ryssland, borde kolla upp det där lite. Den översta tomten är dock helt fantastisk, även om jag aldrig någonsin skulle betala 1150 kr för en juldekoration. Visst påminner tomten om den ryska tomten i Trolltyg i Tomteskogen?


Utöver svindyra tomtar fanns det hur många Babushkadockor som helst. & glaskonst, otrolig glaskonst. Allt väldigt kostsamt.








Fler granar "extra allt" och en liten insyn hur affären ser ut. & tydligen jag in action. Ett Puff-moment. Det är jul åt vilket håll man än vänder sig och det kändes väldans konstigt att springa omkring i julbutiken när det var 26 grader ute.







Så, de sista bilderna (för idag). En upp och nedvänd julgran i gnistrande, praktfull vit dekor. Igen extra allt och magiskt precision. Det är ju en väldigt rolig idé men jag tror inte den är genomförbar hemma hos oss. Var skulle man ha den, hur hänger man upp den? & var förvarar man all dekoration? Kanske inget problem i en julaffär men hemma skulle det antagligen ta över huset :-)


Här ser ni också ett exempel på mängden dekorationer på ett enda ställ. & dessa eller liknande ställ finns överallt i affären. & som ni ser, massor av New York-hänvisningar i form av taxi, äpplen och shoppingkassar.


Till sist, några av de konstigaste dekorationerna. Eller vad sägs om att hänga upp en parmaskinka och lite parmesan i julgranen. Fullkomligt normala juldekorationer eller vad säger ni. Eller är det kanske väldigt signifikant för Italien att ha dessa? Sen vet jag inte men jag skulle inte ens komma på tanken att ha n Selma i trädet eller ett Euro-tecken. Eller vad säger ni? Vill en ha en Olof Palme i granen kanske?


Oavsett vad, helt klart värt ett besök om ni är i New York. Ni hittar dit genom att söka på "Christmas in New York", "Mullberry street 133" eller "Christmas and  the city". Det är en otroligt häftig upplevelse, avsett om du köper något eller ej.









3 kommentarer:

  1. Vilken butik! Hoppas jag hittar något liknande i London i december.

    SvaraRadera
  2. Wow, tack för bildbomben!! Hur har jag kunnat missa den här pärlan när jag varit i NYC? Har bara hittat en julbutik på 7th ave, Christmas Cottage, men den verkar ju bara vara en bråkdel av den du hittat... Ska definitivt ha den här i minnet till nästa NYC-tripp! :)

    SvaraRadera
  3. Men vilken dröm! Önskar det fanns mer variation på julsakerna här, kan tänka mig att det är en annan stämning att strosa runt i NYC än den regelbundna turen till Rustas julhörna ;)

    Ja, det är tyvärr långa avstånd i vårt land! Jag är riktigt ivrig och lovar att ta massvis av foton :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!