15 september 2016

INSPO TILL ÅRETS JUL NÄR DET ÄR PRICK 100 DAGAR TILL JULAFTON!







EN RÖD OCH VIT JUL


Det är ju helt galet! Idag är det alltså bara 100 dagar kvar till julafton, i morgon går vi ner mot tvåsiffrigt. Det går så sjukt snabbt! & eftersom det är sommarväder ute med cirka 26 grader på dagarna känns julen allt annat är hundra dagar här ifrån.


I år vill jag ta tillbaka det röda i julen hemma hos oss. Även om jag gillar det "stilrena" vita, koppar, mässing så saknar jag den värme som det röda för med sig. Nu ska det ju gärna vara vitt utanför fönstren men med tanke på årets värme så ska jag nog inte räkna med det. Men rött kan man ju ha i vilket fall som helst och på min Pinterest har jag samlat ihop lite bilder på hus inredda med vitt och rött till jul. Dessa bilder (och fler) ska jag försöka ta hjälp av i min dekorationsprocess. Vi får väl se hur det går. Det kanske slutar med att allt blir vitt, vitt och vitt :-D








Älsk på den här trappan! Gillar verkligen de mörka stegen mot det vita och de röda paketen. & med lite grönt till blir det ju bara sååå bra. Önskar vi hade en trappa bred nog för detta men jag tror inte det hade funkat hos oss. Ser framför mig hur paket (av misstag) sparkas åt både det ena och andra hållet. Däremot så har jag paket liknande dessa redan liggande. För några år sen klädde jag kartonger med vita & röda papper och de har jag kvar än idag så de kommer åka fram. Tror iofs att de brukar vara framme för de är perfekta till gosedjur och andra saker som är otympliga att slå in.








Båda dessa bilder ger mig julfladder i magen och så mycket "vill ha det så"-känsla. Med små medel kan man uppenbarligen få till en väldigt julig och välkomnande hall. Annars tycker jag att just hallen är väldigt svår, speciellt hos oss eftersom vi har en rätt bred och stor hall men inget direkt skåp eller sideboard där man kan ställa saker och inte heller några bra hängställen eftersom garderoben är inbyggd med skjutdörrar och de enda ställen man kan hänga saker på oftast bli belamrade med kläder, väskor och dylikt. Men jag får väl fundera en gång extra kanske.


Öppen spis har vi, dock ingen spiselkrans. Men man kan ju, som här, ställa vackra backar nedanför och pynta med gran, tall och andra gröna kvistar och sen addera till något rött för känslans skull. Den här bilden tar jag med mig till det är pyntningsdags i slutet av november.








Haha, höll på att skriva att "en vit gran är inget för mig men..." när jag dubbelkollade bilden lite och inser att det inte alls är en vit gran, den är bara så oerhört pyntad att granen knappt syns. Men nej, just så vill jag nog inte ha det, jag vill ju se granen. Även om detta är supermysigt så kommer jag inte ta efter just grandekoren. Men visst ser det härligt ut. & så mysigt med lilla nallen som sitter där. Precis som i en amerikansk julfilm eller så.







Den här hallen är också en dröm, men ungefär lika svår att få till hos mig som den ovan. Men lite inspiration kan den kanske ge. Kan ställa fram mina Huntersstövlar och pimpa dem med vitt ludd och lite granris kanske :-) Då får jag dock inte glömma att undersöka dem noggrant innan jag använder dem nästa gång... granbarr i foten = nej tack!








De sista två bilderna är inspo för utomhusmiljö och julklappar. Älskar tomtebilbilden, den har liksom allt. Paket, snö, vacker krans, släde och tomtens stövlar står ute och säckar med paket. Perfekta utomhuskänslan. Bilen blir svår att få till men det andra kanske kan ge lite idéer.


Paketbilden är sinnebilden av en julklapp. Ett vackert, brett rött snöre kring ett kritvitt papper. Skulle kunna tänka mig enbart sådana julklappar. Fast då blir det svårt med alla fina papper jag redan har sett och skulle vilja använda. För att inte tala om hur mycket sidenband det hade gått åt... Lite "Barn, det blir inga julklappar i år för alla pengar gick åt till sidenband...". Lite så.


Så, det får bli dagens inspiration. 100 dagar kvar hörrni, vilken grej!







Bildkällor:
1,2,4 Paint me pink
3,5,6,7,8 Craftberry bush
9 Hickory Flat
10 The curious bumble bee

3 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder du har hittat. Jag är väldigt förtjust i det gröna och röda ihop också, typ röda bär eller kulor mot grönt ris. Gillade idén med julig halsduk som pynt också :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Är du intresserad av att vara med i en bloggstafett på temat "Julens bästa..."? Mer info finns här: http://sofiesjulblogg.blogspot.se/2016/09/vill-du-vara-med-i-bloggstafett-om-julen.html

    SvaraRadera
  3. Du har den bästa julbloggen alltså! :) Älskar att kika in här och får massor med inspiration.

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!