2 september 2016

JULEN PÅ IKEA 2016 - EN SNEAK PEEK








HUR LJUVLIGT ÄR INTE IKEAS JULKOLLEKTION?


Jag ÄLSKAR den här bilden, den är så inbjudande, mysig och full med jul att jag blir rent pirrig av längtan. & här ser vi det röda som jag nu längtat efter ett tag och kommer integrera i min egen myntning i år. För rött är ju väldigt mycket jul. Tycker ni inte det?


I alla fall, IKEAs julbilder är som vanligt alldeles underbara att frossa i och även om en inte gillar allt (det måste man inte) så finns det definitivt något för alla. For the many people. Som är IKEA grundidé.


Men vi tittar lite på vad som kommer i butik om cirka en månad. Her we go:











IKEA 2016. Här ovan ser ni den mer traditionella delen, med rött, vitt  och grönt som bas. Mina tankar far direkt till Dalarna, Jämtland, Härjedalen och landskapen däromkring. Folklore, traditioner, värme och kalla vintrar men vedvarma hus med skratta och värme.


Man bakar pepparkakor, stånkar korv, ställer ut risgrynsgröt till tomten och åker på slädfärd till både midnattsmässan och julottan. Knäckebröd hänger i fönstrens, gardinerna är vita med röd bord och i hela huset luktar det av nejlika, apelsin och kanel. Det luktar ju helt enkelt.


Själv kommer jag satsa på de små boxarna, perfekta att ge bort hemgjorda lakritskolor i. Sen är jag ju rätt sugen på den stora ljusstaken i den översta bilden. Den slår an en sträng jag inte riktigt kan placera men eftersom den är så stor så är det lite som i min favoritjulkalender "Trolltider". Ni vet den där de sover i en tändsticksask och har en syrulle till bord. Lite så.


Vet dock inte var jag ska ha den så vi får väl se. Det finns gränser även för mig :-)










Den här lite mörkare stilen gillar jag också. Just för att den är stilren. Sen är det ju superkul att få rita på sina egna burkar! & både juldukarna och kökshandukarna verkar lovande. Jag ser verkligen fram mot att botanisera bland IKEAs sortiment om en dryg månad. Som vanligt går jag väl bananas men då få det vara så. Tex tror jag att den där svarta ljusstaken ska få följa med hem. Stort gilla på den.


Men vad tycker ni? Kära läsare? Hit eller miss? Jag gillar det jag visar här ovan, sen finns den en tredje del som jag inte är lika förtjust i men jag ska låta den få gro lite innan jag skriver om den, så att jag inte förhastar mig. Det finns alltid guldkorn, bara man letar tillräckligt mycket.



Jag kommer i alla fall hänga på låset för IKEAs julkollektion 2016. Kommer du?









SparaSpara

4 kommentarer:

  1. Åh älskar plåtburkarna och ännu mer de små kartongerna som man ser in i - perfekt för små gå-bort-presenter med hemmagjorda kakor eller praliner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är klockrena tycker jag. Så svårt att hitta fina burkar och dylikt för en rimlig peng. Här tror jag vi har en vinnare.

      Radera
    2. Ja, de är klockrena tycker jag. Så svårt att hitta fina burkar och dylikt för en rimlig peng. Här tror jag vi har en vinnare.

      Radera
    3. Ja, de är klockrena tycker jag. Så svårt att hitta fina burkar och dylikt för en rimlig peng. Här tror jag vi har en vinnare.

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!