18 december 2014

Att göra sina egna trillingnötter.










JULENS GODASTE?



Gjorde mina egna trillingnötter häromdagen och kan bara konstatera att det här är ju så mycket bättre än att behöva köpa en hel ask med massa annan choklad bara för att komma åt de där fyra, underbara trillingnötterna som en gång fanns i Paradis- och Aladdinasken. Nu har jag en hel glasburk full med underbara Trillingnötter. Fiffigt!




& här kommer receptet:








300 gr Marabou mjölkchoklad
100 gr hasselnötter




Rosta hasselnötterna på en plåt i ugnen i 10 minuter på 225 grader. Håll koll så att de inte bränns. Ta ut plåten och gnugga loss skalet på hasselnötterna i en handduk eller ta hjälp av skrubbhandskar.










Smält chokladen i ett vattenbad. Häll nötterna i en skål och häll över ungefär hälften av den smälta chokladen och rör om väl. Ta fram plåten och placera ett bakplåtspapper på. Klicka upp nötterna tre och tre på plåten och låt stelna i kylen. Håll vattenbadet och den smälta chokladen varm under tiden.




När nöthögarna stelnat är det dags färdigställa Trillingnötterna Ta en plastpåse eller spritspåse av plast som det går att klippa av ett litet hörn eller toppen på (inte än dock) och häll i 2-3 matskedar av den smälta chokladen. Lägg åt sidan (Jag ställde min spritspåse i ett glas varmt vatten så att den inte skulle stelna). Ta fram plåten ur kylen och ta en trillinghög åt gången och doppa i den överblivna chokladen (jag använde två gafflar) och lägg tillbaka den på plåten. Låt stelna i kylen.










När Trillingnötterna har stelnat tar du ut dem ur kylen, tar fram spritspåsen med den smälta chokladen, klipp ett litet hål i spritspåsen och ringla choklad i vackra mönster över trillingnötterna. Låt stelna och lägg i en kakburk eller glasburk med lock och förvara i kylen tills det är dags att äta godsakerna!



ENJOY!





1 kommentar:

  1. Jupp jupp jag hade tänkt göra trillingnötter till jul. Bounty och Toffifee har jag redan gjort så det blir nog marshmallows, rocky road och trillingnötter att göra i helgen.

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!