3 december 2015

Världens godaste lakritskola






ÅTERKOMMANDE FAVORIT


För en lakritsälskare är detta ett måste på gottebordet. Sjukt god lakritskola som bara måste göras varje år. I år råkade jag dock bränna den en aningens, aningen så jag behöver göra en ny omgång. Stackars, stackars mig :-D


Hur gör man då? Låt oss titta på receptet:






Detta behövs:

Ingredienser

  • 100 g Smör
  • 2 1⁄2 dl strösocker
  • 2 msk lakritspulver
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl farinsocker
  • 1⁄2 dl glykos (eller glykossirap)
  • 1⁄2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk flingsalt


Gör så här:

Smält smör och socker i en tjockbottnad kastrull. 
Koka under omrörning i 3–5 min till gyllenbrun färg. Tillsätt lakritspulver, (sikta i, annars är det lätt att det klumpar sig) grädde, farinsocker, glykos och vaniljsocker. 
Låt koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller är 124°, ca 20-30 min. 
Häll i en form med bakplåtspapper.  
Låt svalna ca 10-15 min, strö över flingsalt och låt stelna i rumstemperatur. 
Skär i bitar och slå in i smörpapper och knyt ett vackert snöre eller band om. 


Perfekta att ge bort som present men ännu bättre att äta upp :-)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!