17 december 2015

Att välja en gran som håller över jul







KUNGSGRAN, JAG SÄGER: KUNGSGRAN


Jag har ju fått upp min granar nu, som vissa av er vet, och i och med det och i och med det att jag skrev att jag skulle ta in dem i helgen så har det kommit ett par frågor om hur granarna håller sig fram till jul.


Inga problem säger jag, tricket är enkelt och heter Kungsgran. Jag har aldrig haft problem med att de är döda/avbarrade/torra vid jul. Kungsgranar håller. Speciellt om en gör en ny snittyta när en kommer hem och ser till att fylla på vatten varje dag, de dricker enormt de första dagarna.  En annan fördel är att de knappt barrar, iaf inte ens i närheten av vad en rödgran gör, det är värt mycket i min bok.


Sen är det bra om en inte har en allt för närgången och nyfiken katt men det har mer med katten att göra än granen. Men förra året hade vi barr överallt efter rödgranen eftersom katten gick under granen hela tiden och samlade på sig barr som om han vore en igelkott. Sen sprang han runt med barren i hela huset och skakade sig. Jag var inte nöjd, så kan vi säga. Inte alls faktiskt.


Så i år kör vi Kungsgran både uppe och nere och jag hoppas kunna barrandet till ett minimum. Men Kungsgran alltså, It's the shit!




2 kommentarer:

  1. Jag kan bara hålla med och sjunga kungsgranens lov! Dessutom har de mjuka barr så man sticker sig inte när man ska klä den... Men det finns undantag från det där med hållbarheten! Förra året hittade vi en magnifik kungsgran på närmre fyra meter, tyvärr visade den sig vara stendöd när vi tog in den. Trots ny snittyta och generöst med vatten drack den inte en droppe och började tom barra efter en vecka inomhus... Men det var väl undantaget som bekräftar regeln, jag hoppas på bättre lycka i år! :)

    SvaraRadera
  2. Vi började med Kungsgran för ett antal år sedan och kommer nog aldrig mera köra med nåt annat. Vi är så värdelösa på att komma ihåg att vattna så då är kungsgran bäst! Saknar doften dock.

    Vilken vacker gran du fått till, förresten. Vi ska på julgransjakt med brasa och glögg imorgon.

    Kram Lena

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!