10 december 2015

Min egen mumsiga kokoschoklad





MITT FAVVOGODIS ALLA KATEGORIER


Detta är min akilleshäl när det kommer till julgodis, jag skulle kunna äta precis hur många som helst. Superenkelt att göra och så gott så att en får låsa in godiset för att det inte ska ta slut innan julafton. Gillar ni Bounty? Då är detta ännu bättre, gånger fem.



INGREDIENSER:


50 g smör eller margarin
1/2 dl vit baksirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)

300 g ljus choklad (gärna Marabou mjölkchoklad)

1. Blanda allt utom kokos och choklad i en kastrull.
2. Koka tills smeten tjocknar, ca 10-15 minuter
3. Häll i kokosen och rör runt.
4. Häll ut smeten på en bakplåt med bakplåtspapper. Smeta ut smeten till en fyrkant, ca 0,5 - 1 cm hög.
5. Ställ in i kylen och låt stelna i 1-2 timmar
6. När 1-2 timmar har gått, smällt chokladen i ett vattenbad.
7. Ta ut kokossmeten ur kylen och skär den i mindre bitar.
8. Doppa kokosbitarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper.
9. In i kylen med de chokladdoppade kokosbitarna och låt stelna.
10. Dekorera med lite smält choklad. Enklast med hjälp av en plastpåse eller plastspritser som man klipper ett litet hål i.


NJUT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!