9 december 2015

Saltlakritsfudge






SALT OCH ALLDELES UNDERBART



Hittade ett fantastiskt receptet på saltlakritsfudge som jag måste dela med mig. Återigen så har jag frusit in det mesta, för det jag som jag inte har fryst in har sannerligen gått åt.


Gillar ni saltlakrits och fudge så är detta definitivt för er! Sjukligt gott. Recept här nedanför.








Ingredienser:
3 dl vispgrädde
4 dl strösocker
50 gram smör
4 msk ljus sirap
1 påse turkisk peppar
200 gram mjölkchoklad
1 liten flaska svart karamellfärg

Saltlakritsströssel till garnering.

Tillredning:
Krossa påsen med turkisk peppar.
Sätt en kastrull på spisen, häll i grädden, strösocker, turkisk pepparkross, sirap och smör och koka upp till ca 117 grader. Rör under tiden och använd en kökstermometer för rätt temperatur.

När smeten nått ca 117 grader, ta kastrullen av plattan och bryt ner chokladen och rör runt så att det blir en tjock smet. Häll i hela flaskan med karamellfärg för en djup, svart färg. Rör så att färgen fördelar sig jämt.

Klä en form med bakplåtspapper, ju högre fudge, ju mindre form. Häll upp smeten, strössla över saltlakritsströssel och låt svalna, utanför eller i kylen tex. När fudgen stelnat, skär upp i mindre bitar, placera i frys tills det är dags att äta fudgen eller ät direkt.


NJUT!


1 kommentar:

  1. Det här låter helt ljuvligt! Älskar lakrits och sörjer verkligen att det innehåller gluten :(

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!