9 december 2014

DIY - Att binda en inomhuskrans av buxbom








EN DIY-GUIDE



För några veckor sen såg jag vackra tunna kransar på en pinterestbild och fick då för mig att sådana villa jag ha hemma, hängandes på mina innerdörrar. & jag har letat efter liknande i varje blomsteraffär, blomsterstånd, marknad jag har varit på men icke, de kransarna som finns är tjocka och mest till att ha utomhus.



Så vad gör man då? Man får ju såklart tillverka kransarna själv. Om man aldrig har tillverkat en krans innan då? Tja, hur svårt kan det vara? Inte så väldans visade det sig. Tur för mig!



Ska vi kolla lite på hur jag gick tillväga? Det gör vi! Följ med.








Först och främst behöver man buxbom men det går säkert lika bra med lingonris eller blåbärsris, man tar vad som finns helt enkelt. Sen införskaffade jag tre meter vitt sidenband och en rulle med blomstertråd (grön), hämtade in ståltråd och tång från förrådet och sen var det bara att sätta igång. Jag köpte tre buntar buxbom och det räckte till tre kransar och det blev ändå en del över att pynta andra saker med om man vill.







Det var länge sen jag sysslade med ståltråd så jag hade inte riktigt räknat med hur "sladdrig" ståltråd är, det blir ingen stabilitet med en tunn ring ståltråd. Så jag vek tråden dubbel och formade en lagom stor ring. Eftersom jag ville ha kransarna på dörrarna i hallen där den ena dörren har ett runt fönster utgick jag från fönstrets storlek när jag utformade ringen.



När jag hade en ring i en storlek jag var nöjd var det dags att göra ringen stabil. Detta gjorde jag genom att snurra ståltråd runt min ståltrådsring (se bild ovan) tills jag hade en stark och tålig ring. Jag tror jag snurrade 4-5 varv innan jag hade en ring som det gick att jobba med.



När ringen var klar tog jag tag i mina buntar med buxbom. den första kransen blev lite tjockare än tänkt och där använde jag hela grensystem med flera grenar medan jag på de övriga två kransarna använde mig av gren för gren i större utsträckning. Det kräver dock att det finns en del långa grenar att grunda med.










Här ser ni hur jag har påbörjat min andra krans. En gren i taget och lite lättare att få jämn och snygg.










Den första kransen. Lite ojämn men rätt bra för att var den första krans jag någonsin gjort tycker jag. Här ser man dock att det är svårare att få den heljämn när jag har använt hela grensystem plus att bladen ibland är felvända. Det går att rätta till med lite pilleri men är en onödig syssla tycker jag.



Dessutom, den behöver verkligen inte vara helt perfekt, det är ju lite kul att den ser lite hemmagjord ut (även om min kära granne trodde att jag hade köpt plastkransar haha).








Den andra kransen. Lite jämnare och alla bladen åt samma håll. Här har jag använt mig av en gren i taget och resultatet blev en lite tunnare och jämnare krans. Finare tycker jag, men ändå med hemmakänsla.









Resultatet? Det blev såhär. Tyvärr lite svårt att fotografera men jag hoppas ni får en någorlunda bra bild över hur det ser ut. dessutom hänger det en likadan krans inne i köket på dörren mot vårt grovkök. Det var sannerligen ett enkelt och charmigt sätt att jula till dörrarna. Jag kände att jag ville ha något mer, främst i hallen som förvisso har ljusslingor etc men inte mycket mer än så, så nu har hallen fått lite grönt och skönt också. Det kan varje hall behöva.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!