8 december 2014

Att påbörja ett gottebord








Jag har ett gottebord här hemma, ett sideboard i köket fullt med juligt gott. Här ställer jag allt som ska konsumeras runt jul. Jag har samlat det så här för att det är vackert att titta på och så känns det lite lyxigt att kunna gå förbi och ta sig en karamell då och då, kanske en fin chokladbit från Summerbird (ja ni vet ju hur mycket jag älskar Summerbird vid det här laget) eller en årslakrits från Johan Bülow. & snart kommer mina egna julkarameller ställas upp på display, i lagom höjd för ivriga barnhänder.



Vad har vi mer på gottebordet då? Jo vi har lakritsöl (inte min, jag gillar tyvärr inte öl), också från Johan Bülow, vi har tre olika sorters lagrade julmustar, vi har glögg från Saturnus i smakerna saffran, pepparkaka och hallonlakritsskalle. Här finns alla våra fina kalendrar, från Summerbird, Valrhona, Johan Bülow och Ullared(!!). Här står teer, honung och små polkagrisar köpta på Tjolöholms slotts julmarknad. & här finns lite lyxiga presentförpackningar från både Valrhona och Summerbird som ska öppnas vi ett senare tillfälle, när släkten är samlad och vi vill bjuda dem på det absolut bästa vi har.



I jul kommer det här bordet vara överdådigt och fullt av härliga juliga saker. Jag ska göra knäckäpplen åt barnen, göra cake pops, kokoschoklad, snöbollar, knäck, kola, chokladbollar, kokostoppar och knäckklubbor. Det ska finnas clementiner äpplen och nötter för den som är sugen på lite nyttigare godis. & så ska det pimpas med en vacker ljusslinga och lite annat vackert så att det ser riktigt inbjudande ut. Precis så som jag hade önskat att vi hade det när jag var liten (vi hade nog något liknande för jag minns minsann ingen godisbrist under jul) och där det är ok att ta.



Det är min plan för i år, ett gottebord av sällan skådat slag. Som jag ser fram mot det!



2 kommentarer:

  1. Vi har också en typ utav gottebord här hemma. Det är så mysigt att titta på det och fylla det med nya saker ända fram till jul! Sedan är det så kul att kunna bjuda familjen på allt som står på bordet, så juligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är just den där känslan jag vill åt. Så nu ska jag snart ge mig i kast med att baka lite mer julgodis, det ska liksom digna av gotter :-D

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!