12 december 2013

Tada!!! Årets pepparkakshus.





GOD MORGON!

Tolv dagar kvar till julafton och förberedelserna pågår i rasande fart. I går hade vi en liten pysselkväll där barnen dekorerade ett pepparkakshus och jag dekorerade ett.

De blev väldigt fina båda två men totalt olika.

Inför "baket", eller kansek mer dekoreringen, hade jag införskaffat massor av olika strössel och dylikt så att fantasin skulle få ta de svängar den kände för att ta.

Dock är jag ju som jag är och less is more så mitt hus blev inte direkt överdådigt men litet och sött.







Eftersom jag inser mina tidbegränsningar så blev det köbehus i år. Det går minsann lika bra även om det kanske är roligare (hur roligt det nu är när man svär sig blodig över snea kanter, sockerbrända fingrar och trasiga skorstenar...). Huvudsaken är att man själv har kul och blir nöjd med resultatet. Det är ju ingen tävling direkt.

Så köpehus är grejen för den som tycker det är kul att dekorera och inte har tid att stå i köket en halv dag och slita med brända pepparkaksdelar som ändå bara går sönder.







& så här blev mitt hus i år. Vitt och guldigt. Jag använde mig av färdig kristyr, vilket är ytterst smidigt men inte så enkelt att få till snitsiga fogar och snödetaljer med.

Jag placerade huset på en bricka, la dit en ljusslinga och ska dekorera med lite bomull och dylikt idag och sen är det klart. Barnens fantastiska skapelse kommer ni få se i ett annat inlägg, där mitt är sparsmakat är deras överdådigt :-)






2 kommentarer:

  1. Jättefint! Smart idé med guldkulorna också.

    SvaraRadera
  2. Supersött pepparkakshus! Gillar också guldkulorna, blev liksom lite extra juligt! :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!