5 december 2013

Min definition av julen






SÅ SER JAG JULEN.

För mig är julen en stämningsfull, härlig tid då ljusen gör mig varm, glad och lite luddig i tankar och beteende. Det går lite långsammare, det är inte lika viktigt med det där som annars är så viktigt, det får komma sen liksom, för nu, nu är det jul och på julen då ska man fyllas av värme och de härligaste av känslor.

Så är det i alla fall för mig. Jag vill bli uppfylld, slukad, förförd - varje år. Jag vill svepas med, tas över och förlora mig i julpynt, julsånger, julgodis, tända ljus, ljusslingor och julmat. Jag vill vara i en alldeles speciell värld, en som bara kommer en gång om året och som när jag var liten kanske mer handlade bara om julafton men som nu består i en längtan, i förberedelser, i avkoppling att kunna sitta ner och stirra in i ljusen från adventsljustaken och drömma mig in i julens härliga värld.

Att kunna dricka ett varmt glas glögg framför brasan samtidigt som tonerna av någon jullåt hörs i bakgrunden.

Det är glädjen i att få, men framför allt att få ge. Jag tänker, inte alltid länge men väl, på julklapparna jag ger bort och jag ger med hjärtat, oavsett prislapp.

Det är den goda maten, som får det att vattnas i munnen på mig, maten som gör mig mätt, nöjd och kanske lite trind. Men på julen får man vara trind, det kan ju bli en lång vinter som man säger.

& jag ser barn i kör sjunga utanför dörren, som om vore jag i amerikat. Men det är bara en dröm för så långt har vi inte kommit här. men ack va mysigt det hade varit. Att öppna dörren och få en vacker julsång till svar. Den känslan.

& det är ledig, kärleksfull tid med familj och vänner, en tid då jag summerar året, betraktar det som varit och gör ett bokslut för att kunna fortsätta på ett nytt år med nya krafter och med nyfikenhet.

Det är min definition av julen.




1 kommentar:

  1. Jag tycker mycket om din definition av julen. Tar den med mig och gör min verklighet i liknande tappning.
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!