6 december 2013

Mina allra bästa praliner
















VITA CHOKLADPRALINER MED NÖTKROKANT.

Mmm, julgodis när det är som bäst. Det här receptet är superenkelt och så himla gott. Ni måste helt enkelt testa!

Jag köpte på mig lite olika silikonformar när jag var i stan och gissa om jag är nöjd med dem! Det rekommenderar jag verkligen inför detta receptet.

Vita chokladpraliner med nötkrokant.

200 gr vit choklad
1 dl hasselnötter eller sötmandel
1 dl socker.

Hacka sönder nötterna till lämplig storlek.
Smält sockret i en panna och låt det bli segt som kola. Blanda i nötkrosset och rör runt med krafttag (det stelnar sjukt snabbt). Lägg upp smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna.

När "smeten" stelnat kan du krossa den med en kniv eller något annat hårt/vasst till lagom stolek (gör inte för stora bitar bara, det blir svårt att använda då). Smält chokladen i ett vattenbad.

Ta fram din form eller en plåt med bakplåtspapper. När chokladen är smält, ta av kastrullen från spisen, låt kallna något och häll i krokantblandningen och rör om ordentligt.

Fyll silikonformen med chokladen och raka av den med en kniv för raka bottnar. Eller klicka upp små högar på ett bakplåtspapper. In i kylen för att stelna. Förvara svalt.

Njut!


1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!