13 december 2013

Lyxiga lakritskolan





Hoppsan Kerstin vilken fantastisk lakritskola jag lagade till i går. Den var (är) så sjukt god att jag ville stuffa hela ansiktet fullt med kola och aldrig mer äta något annat. Mmm...

Dessutom var det löjligt enkelt att tillverka, dock tog det lite tid och det där med att slå in kolorna i smörpapper var inte den snabbaste av aktiviteter. Men, men. Gott och fint blev det.

& nu ska ni få receptet, för om ni gillar lakrits och om ni gillar kolor så är detta ett måste. Inte bara på julbordet men typ alltid.




INGREDIENSER:

100 g Smör
2 1⁄2 dl strösocker
2 msk lakritspulver
3 dl vispgrädde
1 dl farinsocker
1⁄2 dl glykos
1⁄2 tsk vaniljsocker
1 tsk flingsalt

TILLVERKNING:

Smält smöret och sockret i en tjockbottnad kastrull. Koka på medelvärde under omrörning i 3–5 min till gyllenbrun färg. Tillsätt lakritspulver, grädde, farinsocker, glykos, vaniljsocker. Låt koka utan lock tills smeten klarar kul-provet eller är 124°, ca 30 min. Häll i en form med bakplåtspapper, ca 20x25 cm. Låt svalna i ca 10 min, strö över flingsalt och låt stelna i rumstemperatur. Skär i bitar och slå in i papper.

Receptet hittar ni på Arla (jag har lite mer lakritspulver i min smet än vad Arla har men det väljer man som man vill.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!