23 december 2013

Jag älskar denna dagen.





LUGNET INFALLER.

Vi lyssnar på jazzig julmusik och dricker vitvinsglögg medan julgodiset stelnar i kylskåpet tillsammans med den ekologiska julskinkan som snart ska griljeras till perfektion.

Är inte dagen före julafton en fantastisk dag så säg?

Förväntningarna är enorma och redan idag uppfylls de av julmys och en stämning som det nästan går att förälska sig i. Det är värme, vaxdoftande tända ljus i varje mörk vrå, glögg, varm och mustig och den gör mig lite rusig, det är doften av senap som sakta, sakta värms i ugnen, det är mörkret som faller och gör granen vackrare än någonsin.

Det är människorna runt omkring, de med värmande händer och vackra hjärtan. De man inte kan vara utan och de som är de enda man vill ha.





Granen är extrapimpad med ett ljusnät, delar av den vanliga ljusslingan slocknade och ingeting jag gjorde tycktes hjälpa. Men nu strålar den som om det vore Disney som har målat upp den i vårt vardagsrum och jag tittar med tindrande ögon på denna tingest som gör mig lycklig och varm. Att en gran med vackra kulor och lite (well, mycket) ljus kan framkalla en så oerhört stark känsla.

& under granen ligger där nu massor av julklappar. Hälften öppnas i morgon och hälften på annandagen då vi firar julafton nummer två med barnen. Det är vackra paket med ännu vackrare innehåll, jag är riktigt nöjd med julklapparna till mannen i år.






& snart börjar kvällen på riktigt. När skinkan är klar ska den provsmakas, med vörtbröd och extrasaltat smör. & den goe mackan sväljer vi ner med ett glas iskall julmust, det bästa som finns så här dan före dan.

& sen ska det bara njutas, jag ska krypa upp i soffan med min vackra man bredvid mig, luta mig bakåt, nöjd med dagen och med julstämningen som infunnit sig för länge sen.

& så ser jag fram mot morgondagen. Årets bästa dag. Äntligen är den här.



1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!