29 december 2016

EN LITEN LISTA ÖVER ÅRET SOM GÅTT






SUMMA SUMMARUM


Julen är inte riktigt slut än och jag är inte den som slänger ut allt dagen efter julafton så ni får dras med mig några dagar till, Kanske tills strax efter nyårsafton. Hoppas ni gillar det även om den stora julsäsongen nu är över.

Jag kikade in hos Lisas Vinterland och hon hade gjort en lista som inspirerade mig. Nu tänker jag inte använda hennes lista utan göra en som är mer anpassad för mig och mitt liv men kolla in hennes också vetja! Men här kommer min lilla summering av året.Tycker det är bra att reflektera och se tillbaka på vad en gjort och inte gjort.



  • ÅRETS RESOR
    • Bali i februari då jag och min make firade min 40-årsdag. 
    • Philadelphia - USA - jobbresa - mars.
    • Italien på sommaren med barnen då vi hyrde en del av ett hus på den italienska landsbygden. 
    • Träningsvecka (nåja) på Rhodos i augusti med maken (hans födelsedagspresent). 
    • New York i september för att hälsa på min kompis Frida. 
    • Segovia Spanien med jobbet september
    • London i december med barnen.

  • ÅRETS FÖRLUST
    • När jag var tvungen att avliva min älskade katt Lilleman efter 17 års total symbios. Värsta tiden på många, många år. Nog inte upplevt samman smärta sen min mamma dog för 16 år sen.

  • ÅRETS MATUPPTÄCKT
    • Blomkålsmos. My god va gott det är. 
    • Sous vide. Ingen maträtt direkt men ett sätt att tillaga som ger perfekt kött och fisk. Bör finnas i varje hem och hushåll.

  • ÅRETS CHOCK 
    • Att KENT beslutade sig att lägga av. Ännu en stor förlust i mitt liv. Men musiken lever ju kvar men sista konserten (i Malmö) fick tårarna att rinna flera gånger. Speciellt under Utan dina andetag då jag tänkte på min älskade katt.

  • ÅRETS BÄSTA JULKLAPP
    • Troligtvis mitt nya objektiv men jag är supernöjd med alla mina julklappar.

  • ÅRETS INSIKTER & BESLUT
    • Det går inte att vara alla till lags eller hjälpa alla, ibland får en backa undan och låta folk göra sina egna misstag.
    • Att vägra bli överkörd och bara ta emot.

  • ÅRETS UPPLEVELSE(R)
    • Att få se delfinerna leka i gryningen på min 40-årsdag
    • Att ha badat ensamma i ett vattenfall på Bali.
    • Att snorkla för första gången i mitt liv. Världen under ytan är nog den vackraste jag sett.

  • ÅRETS SJUKDOM
    • Min flera veckors influensa som jag åkte till USA med. Efter fem dagar isolerad på ett hotellrum utan varken röst eller någon större hjälp från någon åkte jag till slut hem, tio dagar förtidigt. Sällan varit å sjuk.

  • ÅRETS KONSERTER 
    • Kent. Då som nu för alltid. Finns inga ord.
    • Håkan Hellström Ullevi. Vilken kväll, vilket ös, vilken känsla. 
    • Mellisa Horn - Underbart och finstämt
    • Avicii. Grymt kul att ha sett sista konserten och en fantastisk ljusshow. Tyvärr var publiken väldigt ung och väldigt onyktra. (eller så var det vi som var gamla).

  • ÅRETS BÄSTA INKÖP
    • Nytt utemöblemang, förändrade hela trädgården.
    • Nya mattor till vardagsrummet.
    • Ny byrå till hallen, äntligen mer förvaring!

  • ÅRETS RENOVERINGAR
    • Badrummet från tidigt 2000-tal med bård fick sig en omgång med hjälp av duktiga hantverkare. Så nöjd.
    • Johan byggde ett helt eget förråd för att kunna viterförvara växter, kuddar, trädgårdsredskap osv. Fantastiskt fint.

  • ÅRETS OVÄNTADE
    • Inte så oväntat för mig men i juni fick jag tandställning men snart ska den av igen. 
    • Att jag tatuerade mig i New York. 
    • Att Trump vann valet i USA
    • Brexit

  • ÅRETS FÖRVANDLING
    • Gick från brunett till blond igen. 
    • Började gå till nagelsalonger och bygga naglar, satt i ögonfransförlängning. 40-årskris? 
    • Gått ner 6 kilo

  • ÅRETS SAKER JAG NOG INTE KOMMER GÖRA NÄSTA ÅR HELLER
    • Träna
    • Bli bättre på att rensa ogräs. 
    • Bli sparsam

  • SAKER JAG ÄR TACKSAM ÖVER.
    • Att jag har en fin familj
    • Att min make är den bästa som finns.
    • Att jag har folk på jobbet som tror på mig och peppa och stödjer när det behövs.
    • Fina vänner.
    • Alla möjligheter jag har.

Ja, det var väl en summa av året. Jag har rest mycket som vanligt, jag har gråtit som en barn i timmar över förlusten av Lilleman, jag har njutit av musiken, av vår trädgård, av sommaren, av våra resor. Jag har njutit av böcker, middagar med vänner, träffat människor som berikat mitt liv och människor som tagit mer energi än vad de själva gett.


Jag skulle vilja sammanfatta 2016 som ett skitår samtidigt som det varit fruktansvärt bra på många sätt. Men de bra sakerna och de dåliga går inte att ställa mot varandra så därför är jag väldigt ambivalent över 2016. Jag hoppas 2017 innehåller mindre djupa dalar, färre förluster (även om Lilleman är den enda som egentligen berör mig personligt så har det varit ett fruktansvärt år för nöjesindustrin där den ena ikonen efter den andra tagits ifrån oss) och mer förståelse från alla håll och kanter. jag hoppas som vanligt på mindre rasism, mindre vi mot dem och att jag ska få mer tid över till mig själv.








2 kommentarer:

  1. Önskar dig ett Gott Nytt År 2017.
    Jag saknar fortfarande min katt Figaro som dog 2010. Han blev 16½ år och jag köpte honom när jag flyttade hemifrån. Han följde mig överallt, hade delat mitt liv genom allt flyttar, alla nätter med bebisvak osv. För de som inte är sanna djurvänner är det svårt att förstå att saknaden och sorgen kan vara densamma efter ett älskat husdjur som en människa <3
    Jag är som dig, släpper inte julen efter julafton så jag fortsätter att kika in här även om jag inte kommenterar varje gång. Efter den här säsongen hoppas jag att vi ses i julbloggsvärlden igen nästa höst, eller sensommar ;)ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Det är just de djupa dalarna man vill undvika, tyvärr har man inte alltid kontroll över det själv :( Jag önskar dig ett fantastiskt 2017 och hoppas det kommer att toppa detta år!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!