15 december 2016

ATT HA DEN PERFEKTA GRANEN







MINA DRÖMMARS GRAN.


Det där med att hitta den perfekta granen. Det går sällan, men det går att klä den perfekt. & i år är granen väldigt lik hur den såg ut hos oss första året vi bodde här, julen 2010. Då, när snön föll tidigt i oktober och hela världen var inlindat i bomull under lång tid. Idag är det ingen snö men jag vaknade upp till ett frostvackert landskap, som om det var meningen att klä granen till den första riktigt vackra frosten. Jag älskar årets julgran och är så glad att jag gick tillbaka till rött och guld i år. Det är något speciellt med de röda kulorna, de gnistrar av hopp och kärlek, oerhörd skönhet.










Jag blir mer och mer "ickestrikt" när det kommer till granen. Nog för att det fortfarande är väldigt strikt men jag är på väg mot att hänga upp små stickade tröjor och annat i granen (inte än dock). Men främst föredrar jag det som gnistrar och glittrar. Men nu få det vara med kulor från New York, presenter från vänner, juldekorationer jag köpt i Australien (de brukar iofs få vara med) och huvudsaken är att den känns som  in och väldigt praktfull. Jag älskar att stå och titta på granen, det kan vara en av de mest vackra påhitten under vår livshistoria.








I och med att jag för första gången på några år använder röda kulor så kunde jag använda min mammas gamla röda glaskulor vilket gör mig glad i både själ och hjärta. Eftersom de är av glas kommer det tills slut bara finnas en kvar och då ska jag vårda den ömt. Även om de inte kostat mycket, även om de har sina skönhetsfläckar så är just de här kulorna värda mer än alla de andra ihop.


I år har jag två vackra julkulor från New York och de ska jag vårda ömt tills jag blir 100 år gammal. & från och med nu ska jag bli bättre på att köpa speciellt kulor varje år. Sådana som jag kan hänga upp varje år och minnas. Det finns ju ett par i granen redan men det kan definitivt bli fler och det ska det bli.






Så här ser det ut när alla lampor är släkcta, natten är mörk och huset är tyst. Vackert, enastående och känslomässigt. Det är verkligen ingen dålig syn att få titta ner på när en vaknar mitt i natten och är törstig eller behöver göra något annat. Från sovrumsfönstret ser jag vår utegran som också gör mig helt lycklig och inomhus har jag denna skönhet. Om det även ville komma lite snö så skulle jag kunna sitta i soffan hela dagen, på ett varmt fårskinn, med brasan igång och julmusik i vardagsrummet och bara njuta av allt det jag tycker är ljuvligt med julen. Men det duger så här också.


Så nu är julstämningen näst intill perfekt här hemma och vi kan koncentrera oss på att slå in julklappar, dricka glögg och bara mysa.











2 kommentarer:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!