21 december 2016

ATT VAKNA UPP HÄR EN JULAFTONS MORGON







MIN SÄNG ÄR MIN Ö


Jag skrev för ett tag sen att mitt sämsta julrum var sovrummet för där brukade det inte komma upp så mycket juliga saker förutom nån ljusslinga och en ljusstake. Ljusslingan brukar sitta virad kring gardingvajern så allt det juliga var egentligen bara i fönstret. I år ville jag ha ett mysigare sovrum och då är det självklar att starta med sängen. Jag hittade fantastiska lakan hos H&M i en perfekt röd färg. En underbar fårfäll från Guldlamm till det och en ljusslinga kring sänggaveln och det gjorde halva rummet.


Här älskar jag nu att krypa upp när som helst på dagen. Vi har en kontintentalsäng och det tycker jag är den bästa sortens säng och har man fått tag i en bra säng så håller den hur länge som helst. Jag har ingen aning om vad vi har för sort för den följde med maken men liknande sängar hittar ni tex hos Sova (där vi för övrigt har köpt de stora kuddarna och örngotten som är längst bak i kuddraden. Det är nästan ett måste för att få till den där riktigt härliga juliga hotellkänslan som jag var ute efter. Dessa kan jag verkligen rekommendera) Jag sover som en drottning i den här sängen men en vacker dag ska den bytas ut. Kanske till den här sängen för jag skulle gärna vilja ha en tempurmadrass, tror min rygg och nacke hade uppskattat det :-)




Ett par ljuvliga fårskinnstofflor är ett måste vintertid och min utsikt från min sängplats gör att rummet känns lite mer juligt.



Får/kan man säga att ens säng är ens borg? På något sätt är det här min plats, jag tycker att just sängen är en extrem personlig del i huset och vill inte gärna ha andra människor där om det inte är nödvändigt. Förstår ni vad jag menar även om det låter lite konstigt. Jag har inga problem att låna ut sängplatsen när jag inte är hemma men när jag är hemma så är det där min ö där jag vill kunna andas ut och ta det lugnt. Min säng är min ö helt enkelt. Så har det nog varit i nästan 20 år och så kommer det nog alltid att vara. (ö eller borg delar inte så stor roll, bara det är ett ställe för ro, återhämtning och en härlig känsla)








Så det här är alltså vårt julsovrum ut i år. Kanske inte fulländat men sängenlooken är jag nöjd med. & det känns bra mycket juligare än förr om åren i det här huset (när jag bodde själv var det julslingor precis överallt). & ju mörkare dagen blir desto mysigare blir sovrummet. När de de batteridrivna ljusen kommer till sin rätt, ljusslingan och ljusstaken gör sitt till och den fantastiska fårfällen värmer frusna fötter och tår.








När det är dags att gå och lägga sig behöver vi inte tända några lampor, ljusen från Enjoy candles, ljusslingan och ljusstaken ger ett underbart mysigt ljus. Istället är det bara att krypa ner, puffa upp kuddarna och låta lugnet lägga sig. Det som saknas är riktiga nattduksbord (vi har lite svårt att komma överens om vilka vi vill ha, något och ha över sänggaveln och kanske då en ny säng så småningom. Får önska mig det i julklapp nästa år, eller i födelsedagspresent, det är mindre än två månader dit :-)


Ja, i år fick jag alltså lite mer julstämning i sovrummet och det är jag glad för. Nästa år ska jag försöka förbättra mig än lite till, vi får väl se vad det blir då. En stor bukett med amaryllis hade ju inte skadat tex men jag tar en sak i taget.








1 kommentar:

  1. Tack för titten och inspirationen! Jag håller med om att det kan vara svårt att "jula" till sovrummet, kämpar med precis samma sak hemma hos oss, men nu fick jag lite fina idéer om ljusslinga & batteriljus, tack för det! :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!