13 december 2016

ATT HA KOMMIT SÅ "LÅNGT"








LUSSE LELLE LUSSSE LELLE ELVA NÄTTER FÖRE JUL


Så blev det plötsligt den 13 december och morgonen kommer startas med luciafirande med ljus i hår. Önskar jag hade några lussekatter hemma men jag har inte hunnit baka i år. MÅSTE fixa det i veckan. Tyvärr är det ju så att man (jag) hinner inte med allt jag vill/ska/borde/önskar jag kunde göra. Jag skulle vilja ha tid att pynta mer, att baka mer, att njuta mer men med jobb och körning till och från jobb och mail och städning och allt annat som kommer mellan så blir det så mycket mindre kvar av allt det roliga. Inför festen i lördags kunde jag iaf pynta loss lite och gå lite overboard bara för att det var en FUCSP-fest även om maken inte helt var med på noterna.


Om det ser lite tomt ut på bänken, eller rättare satt ovanför bänken så är det för att den är vår julklapp till oss själva och vi har ingen aning om vad vi ska sätta på väggarna. Men jag fick en yta att pynta och det är jag ju såklart tacksam för :-D







Vår lilla trofe har iaf blivit lite kitchigt dekorerad men jag gissar att det inte kommer hålla så länge. Jag gillar ju också att ha det "snyggt" och inte "kitsch/fult på kul" hemma så de ryker väl snart. Kanske t.o.m i morgon då jag ska dekorera granen har jag tänkt. För det lyckades vi med i eftermiddags/kväll, fixa en gran, även om vi fick åka runt lite och det slutade med en gran som kanske är lite för hög och som hade nån avbruten gren här och där men den var helt klart jämnast från topp till botten och när den hänger ut sig tror jag att den blir perfekt. Det där med en bra gran är viktigt. Det vet ni vid det här laget. Maken tycker att priserna är hutlösa och visst, det kostar ju inte som smågodis men å andra sidan så kostar en vacker bukett röda rosor en sidådär 350-500 kr så en apstor gran för 599 där 50 går till barnacancerfonden  tycker jag r helt ok.








Köket ser nog lite sorgligt ut men det är för att ni ser det från den "genuina sidan". Tänkt på att vi har bott här i över 6 år och för mindre än ett år sen kom hyllan och postrarna upp. Sen är vi inga gardinmänniskor och helheten är bra men den kommer inte riktigt fram här. Dock se ni ju de juliga inslagen. Problemet är väl egentligen att det är ett för litet fönster vilket gör att det blir lite mörkt. Åt andra hållet är det värsta Pet Mobergköket men det är inte så "juligt".







Favoritdoften i ett helt knippe. Jag vattnar tyvärr mina hyacinter både fel och för mycket men tycker att det är så svårt. Aningen skrumpnar löken och då blir det inget eller så drar de iväg som om de ville till månen och då får man stötta med vad som finns. Denna bilden togs i förrgår och då behövdes inge stötting, idag sitter det fem snygga grillspett i krukan. Ja ni förstår. En klassiker helt enkelt. Men  doftar ju så att man blir helt salig. Synd bara att de vita (och finaste enligt mig) doftar minst :-(









& så avslutar vi med lite kvällsbilder. Om det inte är helg så har en ju inte en chans att fotografera i normalt ljus men med julbilder är det ju helt ok. det ska vara mysigt och mörkt på kvällarna. & i morgon så kommer granen upp (well, idag men jag skriver detta på natten för jag har inte tid annars) i hörnet längst upp till vänster där det står en bokhylla nu. Varje år funderar vi på var vi ska göra av den under tiden och varje år har vi glömt vad vi gjorde förra året. Typiskt.


Men i morgon ska gran kläs, de sista julgrejerna upp (hoppas jag och sen kanske jag kan baka, laga godis och pyssla lite. I år ä jag lite för splittrad mellan blogg och olika uppdrag att det blir lite si sådär med inlägg, uppdateringar och praktiskt utförande.


Men nu är det HÖG tid att sova. Sätter detta inlägg på timer och hoppas att jag orkar upp till 07.00 för att se Lucia. Ses senare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!