2 december 2015

Cake pops - fransoser och Rudolfs kompisar







KAKKLUBBOR TILL JUL.


För ett tag sen fick jag en förfrågan från Kitchentime.se om jag ville testa några av deras produkter. Eftersom de bland annat har ett stort bakutbud så passade det mig alldeles utmärkt att testa deras Cake Popmaskin! Jag bakar ju alltid Cake Pops vid jul och gör själva popsen för hand men med den här maskinen så bakas kakorna till perfekta runga bollar (efter att en har filat bort kanten som blir vid gräddningen).


I vanliga fall blandar jag någon slags kaka (oftast Oreos) med Philadelphiaost och blandar till en smet som jag sedan formar bollar av. Den här maskinen gör bollar av vanlig sockerkakssmet i princip. & sockerkakssmet kan en ju variera i rätt stort grad, tex med kakao, citron alkohol. Ja, vad en nu tycker om.









Jag använde mig av ett av recepten som kom med maskinen och det funkade mycket bra. Det tar lite tid, jag är van att slänga ihop mängder av bollar snabbt men här kan en bara göra 12 i taget. Dock blir de perfekt jämnstora och fina.


När de var klara lät jag dem vila på ett galler och sen filade jag dem lite för att göra dem extra runda. Med maskinen får man en cake pophållare, vilket är ett måste när man ska göra cake pops, jag brukar få lägga dem på en bakplåt och sticka pinnar i efteråt eller helt enkelt strunta i pinnarna. Nu kunde de stå upprätta och perfekta för dekorering.


Precis som med maskinen går det bara att sätta tolv cake pops i hållaren så jag använde mig av frigolit jag hade hemma, det funkade bra när en skulle göra fler än tolv åt gången.


Jag använde mig av vanlig Marabou mjölkchoklad för att doppa popsen i och sen använde jag lite olika godisar och strössel jag hade hemma. Plus en penna som går att använda på godis och tårtor.







Den absolut största skillnaden mellan då och nu, dvs före och efter cake popmaskinen är att den ger mig större möjligheter att göra roliga, och lite annorlunda cake pops, som figurerna jag gjort nu. Jag satsade på renar och fransoser. Det krävs en massa pill och jag kommer bli bättre efter hand men det var väldigt kul att få till figurer istället för vanliga chokladtäckta bollar med zest eller chokladrippel på. Även om de också är goda så är de inte alls lika roliga som de här. & bonusdottern utbröt "Guuuuud va gulliga" cirka tusen gången så jag antar att de var med godkända :-)








Gillar mina fransoser, tänkte det var passande på något sätt, med det rödvita snöret och baskrar av Non-Stop. Nästa gång ska jag testa med vit choklad och göra snögubbar tror jag. Ja det här var en toppenmaskin för mig som gillar Cake Pops och jag ser framför mig hur jag snart (tja, om tusen år eller så) är ungefär lika duktig på det som Bakerella eller Marta Stewart. :-)


Så, dagens baktips, Cake-Pops



1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!