27 december 2015

Att summera julbloggen 2015 - Tack för i år.






TACK FÖR I ÅR!


Julen är nu över och även bloggen ska nu få välförtjänt vila. Men vilket år det har varit. Bloggen har nu funnits i tre år och i år har det verkligen varit full fart från augusti till julhelgen. Första riktiga inlägget skrevs den 10 augusti i år och det sista blir det här. Det är alltså fyra och en halv månads intensivt bloggande.


Mest besökta månad var november med över 42000 besökare. WOW! Det mest lästa inlägger var det från den 2:e september som handlade om IKEAS julsortiment, över 4000 läsare på bara det inlägget. Den största länkkällan var som vanligt Google och julbloggar.se


Jag låg etta på Jultoppen från september till början av december och har sedan dess prenumererat på andra plats.


Jag har haft många trevliga jultävlingar  i år och samarbetat med Irislights, hittajulklappar.nu, 5 årstider, Chokolade Companiet, Fyrklövern, BeccaDesign. Tackar för det!


Men nu är det slut för i år och en summering och bildkavalkad kommer nedan. Jag tackar ödmjukast för alla besök, alla kommentarer, alla mail, alla samarbetspartners, alla länkningar och omnämnanden.


Vi ses igen nästa höst men fram tills dess vill jag bara önska er alla




ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!


/HELÉNE









JAG LAGADE JULGODIS


I år blev det mest fudge. Jag testade saltlakristfudge, nutellafudge och saffransfudge. Nutella och saltlakrits var godast. Jag gjorde söta cake pops och världens godaste bounty. Som vanligt lagade jag även saltlakritskola men i år blev den lite bränd


Och för andra året i rad "bakade" vi ett chokladhus istället för ett pepparkakshus och jag blev väldigt nöjd med resultatet, det kommer säkert bli en långvarig tradition här hemma.








MASSOR AV LJUS, DYI OCH PRESENTER


I år var det Enjoy Candles år här hemma. Överallt syns nu dessa underbara ljus i vardagsrummet, sovrum och trappa. & i vår, sommar och höst kommer de få lysa upp även utomhus.  Jag har bränt många doftljus i år och köpte dem bland annat från Haga hem, AgnesAmelia (Kew Gardens, Durance), IKEA, H&M samt Lagerhaus.


Jag bakade saffransbiscotti och gjorde gå-bort-presenter, sprayade zinkkrukor med mässingsfärg och placerade rumsgranar i dem. Enkla DYI-grejer som heller inte tar så lång tid.









SNÖN KOM TREDJE HELGEN I NOVEMBER


I perfekt tid för mitt adventspyntande, den stannade en helg eller så och sen dess är den spårlöst försvunnen. Jag ser på sociala medier att många i Sverige har fått snö idag men jag har bara regn hos mig.


Jag testade årets Blossa-glögg men gillade den bara sådär. när den var uppvärmd, dock var den god kall!  Jag gjorde egen saffransinläggning och egen snaps och fick fina julkulor att hänga i granen.









CHRISTMASSY LONDON



Vi spenderade en långhelg i London i slutet av november och fick massor av härlig julinspiration och julkänsla.  Något jag definitivt tror att vi kommer göra om framöver. Här fick vi handlat lite julklappar, fick varva ner inför decemberrushen och fick tid att ta in allt det vackra.


Vackra, juliga London.







ÅRETS FAVORITER

I år satsade jag mycket på Amaryllis och det blev julens favoritblomma. Blossas glögg 1895 var en riktig höjdare och blev utan tvekan julens godaste glögg.


Jag slog in julklappar med vackert papper från  bland annat IKEA och köpte som vanligt korv på julmarknaden.


Barnen samlades för att läsa julböcker från bokförlaget Olika och vår lilla by växte med ytterligare ett hus.









JAG FÖRÄLSKADE MIG I ISLÄNDKSA FÅRSKINN


I år var det Fårets år här hemma. Jag köpte vita fårskinn så att det stod härliga till och placerade dem i loungedelen där vi spenderar de flesta december- och julkvällar. Fällarna köpte jag såklart från Guldlamm och jag är fortfarande grymt nöjd med kvalitén och priset.


Nästa år ska jag nog komplettera med lite gråa skinn, som omväxling.








JAG VAR PÅ FLERA JULMARKNADER - HÄR HUSEBY



Bland annat besökte jag och väninnorna Huseby julmarknad söder om Växjö och det var en mycket trevlig utflykt som jag definitivt kan tänka mig att göra om nästa år. Det är en stor julmarknad med mycket fint hantverk, mat och såklart fårskinn.








SKÅNSKA JULMARKNADER


Men såklart behöver en inte åka så långt om en bor i Skåne. Då finns det finfina julmarknader i både Björnstorp utanför Lund och i Hjärup, också utanför Lund. Jag besökte båda och fick mig så mycket julstämning att det räckte och blev över. Dock blåste det så mycket när jag besökte Björnstorps marknad att det blev väldigt lite foton därifrån.







PÅ HIMMAPLAN


Men jag har ju en julmarknad på hemmaplan, en som dessutom varar i två helger och som i år bjöd på härlig stämning om än ingen snö. Jag pratar naturligtvis om Jakriborg julmarknad i Hjärup.


Tomtefar och tomtemor besökte marknaden och delade ut pepparkakor till alla snälla barn. Det såldes lammkorv och ullsockar, spettekakor och ål, hantverk och marsipan, honung och must. Plus massor av annat.








&SÅ JULGRANEN DÅ.


I år blev det, som vanligt, en Kungsgran. Den kläddes den 14 december och i år gick den i mässing, koppar och vitt. Två ljusslingor med små ljus och inget glitter. Nästa år tror jag dock att jag ska gå tillbaka till rött.



Jag tror att det summerar året ganska bra. Massor av mys, fårfällar, mässing, fudge, julmarknader, 1895 och en härlig jul. Vi ses nästa år!






4 kommentarer:

  1. Ett riktigt Gott Nytt År till dig också och tack för i år, vi ses till hösten igen :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin julhöst du bjudit på!

    Önskar dig ett gott nytt år!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Fantastiske bilder Helene ♥

    Godt Nyttår!!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!