26 december 2015

Vad tomten kom med - julaftonskväll.







GOD ANNANDAG PÅ ER!



Livet går framåt i sakta gemak, precis som jag vill ha det efter en lång höst med julförberedelser och jobb. Då är det skönt att bara få slappa i ett par dagar. Äta sen frukost, plocka bland godbitarna som finns kvar och se på serier eller filmer. Perfekt avslappning.


Ikväll har vi dock bjudit in vännerna ett par hus bort för lite middagsbjudning ihop med deras barn och föräldrar som är på besök. Mina kompisar har några av världens bästa föräldrar vilket känns väldigt hemtrevligt och mysigt (personligen har jag en extremt liten släkt och varken mamma eller pappa eller deras föräldrar finns med längre). Både farmor och farfar och mormor och morfar i huset några nummer bort är härliga människor som jag gärna träffar så fort tillfälle ges. Nästan som extra svärföräldrar fast kompisvärsisar.  Man ska ta tillvara på goda människor när tillfälle ges tänker jag.










Hur som helst, det var inte alls det jag skulle skriva om, jag tänkte istället visa lite bilder på hur julaftonskvällen avlöpte här hemma i huset. Jag är ju en hemmaperson som gärna tillbringar högtider i mitt eget hus, kanske för att det är min trygghet bland alla släkttraditioner och dylikt.


Så i år, när vi firade utan barnen, stannade vi hemma för en lugn och avslappnad jul. Vi åt ju lunch sent så vi missade som sagt Kalle och begick sillalunch ist. & efter det var det dags för julklapputdelning. När det bara är vi två så blir det inga timslånga tillställningar men vi tar det i lugn och ro. Ett paket i taget dela ut och öppnas och vi väljer noga vilket paket som ska ges när.


Faktum är att det är liknande som vi alltid har gjort i min familj fast när man är fler så delas alla paket ut men sen öppnas paketen i tur och ordning så att alla ser vad alla får och en har möjlighet att tacka. Turordningen är åldersbestämd och yngst börjar. Det brukar nämligen vara de yngsta som har flest paket att öppna. Eller det var så när jag var liten och jag satt där med mitt berg av julklappar (alltid många men aldrig dyra) och fick hålla mig till tåls tills även mormor (som alltid var sist i ledet) öppnat sitt paket, då var det dags för mig igen. Det tar lite tid men vem har bråttom?








I år blev det ca 20 paket under granen, inklusive de från svärföräldrar. Vi verkar ha varit goda grannar i år också för flera grannar, plus en av vännernas föräldrar, kom förbi med små julgåvor. Jag fick en liten julbok av min granne Jenny som jag tyckte var så himla fin, Johan fick biljett till 2016 års whiskyfestival av vår vän och granne Ola och jag fick det godaste hemlagade godiset jag vet av densamme. Sen kom granndottern Jessica (som var på besök hos sina föräldrar) med en flaska rom från Venezuela åt Johan som de pratat om i somras.


Sist men inte minst kom Olas kära mor Britt-Inger med en julhälsning i form av ett vackert stöpt ljus (ett sånt där med tre ljus i ett) som hon stöpt själv plus var sitt katastrofpaket från Unicef. Dvs ett paket med en varm filt,  300 vattenreningstabletter, 25 vätskeersättning samt  25 nötkräm mot undernäring.  <3


Så.Himla.Fint!


Det spelar ju egentligen ingen roll vad det är för det är ju verkligen tanken här som räknas (även om jag var fruktansvärt tacksam och glad för precis allt) här, de har tänkt på oss och velat göra oss glada och visa sin uppskattning. Det tycker jag är den finaste julgåvan av dem alla.










Men åter till julklapparna. Jag fick så himla fina julklappar varav den största överraskningen var två softboxar till min fotografering. Dvs två ljuskällor som ger ett mjukt och bra dagsljus, även när en befinner sig i mörkare miljöer inomhus. Superbra och ska bli så kul att använda. Funderar på att komplettera med en bakgrund så att jag kan börja fotografera lite porträtt osv för skojs skull.


Jag fick en stumpstake som är perfekt för alla ljusstumpar som jag annars aldrig vet vad jag ska göra med, vi testade den igår och den ger ett härligt ljus. Sen fick jag en LP-skiva med Adele (LP-skiva, nostalgi deluxe, nu väntar vi bara på att makens skivspelare ska anlända så att vi kan börja lyssna lite på LP-skivorna (har en del sen innan och maken fick tre i julklapp), jag fick en världskarta där man placerar in små pinsför var man har varit, en fantastisk pryl för en som reser mycket och ofta. Vi sk bara komma på var den ska sitta så att vi kan börja använda den.


Utöver det fick jag ett nackskydd eller vad en ska säga. Ett värmande skydd som jag sätter runt nacken och som gör att en alstrar värme och blir mindre stel och har mindre ont. Jag har ofta ont i rygg och nacke eftersom jag nästan alltid jobbar med en lapptopp och gärna sitter med gamnacke. Så förhoppningsvis ska detta skydd ge lindring.


Traditionsenligt fick jag produkter från Bodyshop, en scrub och en bodybutter. I bästa doften kokos som jag aldrig tröttnar på.  Sen fick jag ett sällskapsspel jag hade önskat mig, När då då, superroligt och enkelt som många kan vara med på.


Sen fick vi julklappar av svärfar med sambo, en råsaftcentrifug, en blender, spolarvätska till bilen (:-D) samt en grilltermometer. Mycket bra och passande för oss. Av svärmor fick jag en skön och mjukgörande bodyloition från Biotherm. Jag fick dessutom två julklappar i söndags av barnen, en fjärrkontroll till kameran och en mandolin (grönsaksskärare/hackare). Perfekt för en matlagande hobbyfotograf.


Som ni ser, jag blev mycket bortskämd på jul av alla människor runtomkring mig.  Så tacksam och glad.










Maken då? Jodå, han fick julklappar han också, en massa faktiskt. En bok om Bali (vi åker dit om en dryg månad), en fin väst, hårborste och hårprodukter, ansiktsscrub och ansiktsrengöring, En inramad tavla plus en plansch, doftstickor från Rituals, en vinylmatta och en vinylborste (till LP-spelare) samt tre LP-skivor (Neil Young, Metallica samt en jazzplatta med Ella Fitzgerald och Louis Armstrong). Han verkar väldigt nöjd och belåten och snart har vi äntligen lite tavlor i vårt kök, lite härligt knastrande musik i huset och det kommer dofta gått av både rum och man.


Men nu är alla julklappar utdelade och det är långt tills en behöver tänka på klappar och sådant igen. Lite skönt tycker jag, var sak har sin tid och nu är den delen över. Så även kapitlet om julafton.


Men jag återkommer snart, jag ska summera året och lite annat smått och gott.


God fortsättning!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!