12 december 2015

Att ha chansen att köpa de där allra vackraste fårskinnen i morgon






GOD AFTON.


Hoppas ni har det bar där ute i stugorna. jag sitter i loungedelen av vårt vardagsrum, framför brasan, lyssnar på lite juljazz, massor av tända ljus, brasan ångar på och bredvid mig ligger det en gosig katt som bara älskar att ligga på mina fårfällar, som hittat för honom, han älskar ju värme (precis som jag).


Det är mysigt nu, så här tolv dagar innan julafton.


Men det var inte det jag skulle skriva om för jag fick ju reda på något så sjukt bra idag. Ni vet den där lammkillen jag brukar tjata om (ehh ja mer hans fårskinn kanske men det är inte så noga tänker jag), han som har de där fantastiska fårfällarna? Ni vet de där vita jag köpte och som kan vara det bästa köpet den här vintern (så underbart härliga att sitta på och de lyser upp rummet behövligt den här tiden på året). Nu är han liksom här. Ja inte här som hemma hos oss, det hade varit konstigt. Men de är i Hjärup, på Jakriborgs julmarknad [PDF-länk], ni vet, min julmarknad på hemmaplan. Tar mig cirkus 12 minuter att gå dit så ja, det är nära om än på andra sidan byn (då förstår ni att byn inte är så stor).


Jag har ännu inte varit på julmarknaden men får väl ta en lov dit i morgon. Jag brukar gå minst en gång men gärna två (julmarknaden är under två helger men jag tror att Lammkillen bara är där i morgon också)









Marknaden är i den delen av Hjärup som heter Jakriborg och som ser ut som en medeltida Hansastad. Supermysig plats för en julmarknad mao. Guldlamm står på ena sidan av Köpmannagatan, dvs "huvudgatan" som löper genom Jakriborg. Kommer ni med tåget går ni bara genom hela marknaden bort till Tempo så hittar ni Guldlamm där. För er som kommer med bil så lär det vara ett av de första stånden från det hållet så håll utkik. Marknaden har öppet mellan 11-17.









Så här såg det ut när loungehörnan var delvis klädd i vinterskrud och det saknas ett skinn på bilden men ja ni kan ju tänka er ungefär hur det blir. Otroligt mysigt, ombonat och ljust. & vi behöver ju ljuset på vintern, speciellt vi här i gråa Skåne.








Kvällens tips alltså. Vackra fårfällar (jag gillar ju uppenbarligen de vita mest men det finns ju andra också, om er smak skulle vara annorlunda) för vinterns kyliga dagar. Dessutom finns det lite annat smått och gott som finfin korv (Häst och lamm) och raggsockar.


Så har ni inget för er i morgon (eller om ni har det, ändra era planer vetta) så ta tåget eller bilen (tåget är smidigt, stannar precis utanför marknadsområdet) och gå på lite härlig marknad i Hjärup. & så passar ni på att köpa med er ett tjusigt fårskinn hem.


& om ni skulle se mig någonstans på marknaden (det är jag med rätt stor kamera och mörkt långt hår) så kom för all del fram och säg hej! Det är alltid roligt. & handlar ni hos Johan så hälsa från mig :-) Det tycker han säkert är trevligt.


Men nu är det lördagskväll här, maten ska lagas, kanske lite Så mycket bättre och en julfilm eller så. Det blir bra det. & i morgon får jag försöka få tag i en gran. Det gick inte så bra idag när vi hade tänkt köpa gran så jag får göra ett nytt försök i morgon. Hög tid ni vet.


Ha en härlig lördagskväll för det tänker minsann jag ha!



4 kommentarer:

  1. Fan. Vill ha. Men liksom ganska fel ända av landet. Inte direkt att bara knata genom byn va. Snyggt snyggt snyggt hemma hos dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, men du är väl rätt snabb, om du börjar gå nu så... ;-)

      Tack för komplimangen snälla du. Kram

      Radera
  2. Lammkillen har möjligtvis ingen webshop? Jag blir några procent mer sugen på fällar i hemmet varje gång som jag läser dina inlägg om honom, hehe, men jag bor ju så fel... Tack för en mysig blogg, jag fann den i år och den har verkligen ökat julstämningen för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte, han har en webbsida, http://www.guldlamm.se, men där går det inte att beställa. Men vad du kan göra är ju att ringa honom, förklara vad du är ute efter så kanske han kan skicka bilder el så. Vet ju inte men kan tänka mig att det skulle funka. Testa vetja!

      Tackar ödmjukast för komplimangen, härlig start på dagen med sådana fina ord :-)

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!