18 december 2015

Årets julmarknad på Jakriborg






SOM GJORT


I helgen som var så var jag ju på julmarknaden på Jakriborg, en del av Härup (byn där jag bor). Kom på att jag inte visat några bilder därifrån och det måste jag ju såklart göra. Jakriborg, eller Jakri som det kallas i folkmun, är ett bostadsområde som är byggd som en Tysk hansastad, utanpå alltså, innanför fasaderna finns moderna lägenheter. Här hålls varje år en julmarknad två helger i rad. I år var det förra helgen plus den kommande helgen.


Perfekt för den som tycker det är lite långt att ta sig till Huseby, Tjolöholm eller Björnstorp tex. Hit går det dessutom tåg.







Jag var där en snabbis i söndags för att titta runt, köpa korvar och så passade jag på att hälsa på fårbonden som den här dagen representerades av Anna som jag sett några gånger nu då vi varit på samma marknader. Kul.


Fick provsmaka några av deras pepparkakor och de var/är gudomliga, de kan jag verkligen rekommendera. Spröda och full av smak. Korven hoppade jag dock över den här gången, smakade hästkorv första gången och förvisso var det gott men njae, det tar emot lite. De har ju såklart annan korv också, fin lammkorv tex, den verkade gå åt.


& så alla fina fällar, de som alltid är helt underbara och som en bara vill lägga sig på och sova en stund typ. Har ni vägarna förbi i helgen så måste ni kolla upp fårbondens vagn, riktigt trevligt.











Strosade runt lite i källaren också, där det finns en hel del mat och tillbehör samt hantverk. Fik med mig två korvar hem som nu hänger och blir lite torkade vid spisen. NI vet väl att korvar som dessa håller länge och de blir bara godare om de får luftas.







Ja, lite så såg det ut i år och åker i dit i helgen kan ni räkna med ungefär samma plus säkert 80 hantverkare/försäljningsstånd till. En härlig helgutflykt och typiskt bra aktivitet för barnen,


Tjingeling.

1 kommentar:

  1. Hej Helene,

    Vilka fina bilder! Du får gärna vara med i vår tävling genom att skriva en kort kommentar om julmarknaden i Jakri (se länken) och/eller bidra med ett foto som jag kan använda till julmarknaden. Säg till i såna fall, du har min mejl :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!