25 december 2015

God jul - Dagen efter, eller att 365 dagar kvar till julafton ;-)








GOD EFTERMIDDAG KÄRA JULFIRARE


Hade ni det bra igår? Åt ni gott? Drack gott, skrattade, såg Kalle, träffade Tomten och hade det trevligt? Jag hoppas det i alla fall, att ni hade det trevligt alltså. Själv hade jag en väldigt lugn och trevlig julafton, jag och maken firade jul själv då barnen firade med sin mamma och vi kände att en lugn jul passar oss bra. Så vi drog oss länge och åt en stor och väldigt sen frukost. Vilket gjorde att vi inte åt sillunch förrän fram mot halv fyra (vi såg inte Kalle) och var klara vid halv fem.


Jag åt mängder. Säkert fyra ägg (åtta halvor), varav några med räkröra och några utan, kräftsill, potatis, räkor och mer räkröra. Till det drack jag lite vitt vin och en snaps. Sen var jag proppmätt. Minst sagt, men gud va got det var. Mums för sillunch!











Den lilla lådan köpte jag ett par stycken av på ICA för cirka två månader sen. Jag tänkte dels ha dem som presentlådor och dels som flasklådor. Tycker det är tråkigt med flaskor på bordet men i en fin låda blir det lite trevligare. Sen kan en ju dekorera lådan med band, granris, candy canes etc men igår tänkte jag inte på det, var väl för hungrig. Men ska minnas det till nästa år, och definitivt köpa fler nästa år om de finns för de var perfekta som julgåvepresentlådor.










På sillalunchbordet hade vi Branteviksill, kräftsill, senapssill, färska räkor, räkröra, kokt potatis, vörtbröd, ost, ägg med och utan fyllning. Det räckte verkligen långt för oss två, proppmätta och oerhört nöjda efter maten. Är man fler kan en ju duka fram lite silltårta, fler sillar och lite rökt lax till exempel, men vi var ju bara två och det finns ingen anledning att göra massor av mat då.


Till detta drack jag som sagt vitt vin, tog en bra Chardonney från Nya Zeeland vid namn Stoneleigh som är väldigt bra. En rekommendation till nyårsmiddagen om en vill ha ett gott, fruktigt vitt vin. Lite sötma, lite socker och torrt. Maken drack en Mariestads julöl och sen fick vi ner var sin  också hemgjord snaps också. Eller iaf kryddad hemma. I år blev det en ingefärs- och citrussnaps med smak av kanel. Mild och god men trots det blev det inte mer en en snaps var och vi bet nog av iaf tre-fyra gånger. Vi är inga snapsdrickare vi två.










Efter sillalunchen delade vi ut julklappar, drack kaffe och åt lite pepparkakor och lussekatter innan vi begav oss över till grannarna och tillika bästa vännerna för att avsluta julafton i goda vänners lag. Så där spenderade vi julaftons sista timmar innan klockan med mycket och det var dags att gå hem och knyta sig. Så vår julafton var lugn, trevlig och alldeles underbar. Precis som jag alltid önskar att den ska vara, oavsett om vi är två, fyra, sex eller tio.


Vad tomten kom med får det bli ett eget inlägg om tror jag minsann. Nu är det dags för lite godisätning, julmustdrickande och bokläsning för den här damen.





1 kommentar:

  1. Låter helt perfekt. Jag fick åxå den jul o födelsedag jag önskade. Inte en massa ståhej kring just den här julaftonen. Ute hela dan i backarna. Skönt slut i hela kroppen. Minijulbord i underställ i raggsockor och ingen pakethysteri. Underbart.
    Jättefina lådor. De måste jag kolla efter på vårat Ica. Ha en fortsatt skön jul. Kram

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!