13 december 2016

LUCIA MED EN DÅLIG SMAK I MUNNEN.



Klicka HÄR för att se videon 




VEM SOM HELST KAN, FÅR OCH BÖR FÅ VARA LUCIA.


Det är som vanligt, eller i alla fall som det varit de senaste åren. Rasister och nationalister tror att alla högtider vi har är ursprungssvenska och att vi aldrig tar hänsyn till våra genuina svenska traditioner. Visst, Lucia är en tradition men namnet Lucia är knappast svenskt och vad jag vet så gör vi det i allra högsta grad för barnens skull. Vill barnen ha tre tomtar, femton pepparkaksgubbe, en superman, två tärnor och tio lucior så låter det bra så. För barnen lider inte av vem som är vem i ett luciatåg, de tycker bara att det är kul att  med och få vis upp sig själv,  detta vill vuxna ta ifrån dem. För en helt sinnessjuk vanföreställning om hur en Lucia ska vara och hur hen ska se ut.


Så i år får Zlatan representera min Lucia.  Jag tycker han stämmer in på alla punkter på hur en lucia inte ska vara enligt de nationalistiska kriterierna. Han är man, han är andra generationens invandrade, han är kaxig, mörkhårig, tuff och kan inte sjunga :-)


Don't get me wrong, jag älskar vackra luciatåg, med korthåriga, långhåriga, blonda eller brunhårig Lucior. Jag mycket mest att det finns andra viktigare saker att lägga sin tid på än att bli kränkt över att en mörkhårig liten fin pojke är Lucia och sedan bete sig som små svin och ansätta familjen.


Så jag konstaterar att alla får vara vem de vill i ett Luciatåg. Punkt. & så kan ni läsa en intressant artikel om varför det kanske är dags att skrota Lucia. Från tidningen Café..

'





1 kommentar:

  1. Håller helt med! En blir ju helt knäppt av alla oresonliga bakåtsträvare som år efter år får uppmärksamhet de inte borde ha i media...

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!