9 december 2016

DAGS FÖR JULMARKNAD IGEN








JAKRIBORG JULMARKNAD


I morgon är det dags för Jakriborg julmarknad, den första av fyra dagar. Julmarknaden varar den 10-11/12 och den 17-18/2 mellan 11-17. i Morgon kommer jag bara smita förbi på en snabbis för vi har ett Ugly Christmas Sweather Party på kvällen med ett tiotal kompisar.  Så i morgon blir det fix och fej för hela slanten. Det ska bli riktigt kul att se vilka fula tröjor folk lyktas få tag i.


Men hur som helt, marknaden är i Hjärup, ni kommer enkelt dit med pågatåg från både Malmö och Lund och tågen stannar precis utanför marknaden. Passa på att uppleva en del av byn som är helt annorlunda än många andra småbyar runt om i Sverige. För er som inte varit där så är denna lilla del uppbyggd som en gammal Hansastad och det gör att stämningen blir magisk.









På marknaden brukar jag personligen satsa på knäckebröd, korv, senap och något godis. I år ska jag se om jag hittar de sjukt snygga fårskinnsvantarna jag såg förra året men som jag då inte köpte för att det var ungefär tolv grader ute. Som nu alltså. Men det blir ju kallare.


Hoppa de delar som inte är julmarknadsmässiga, tycker det är trist att de tar in de delarna och gör marknaden till något mishmash mellan malmöfestivalen och en julmarknad. Jag förstår att man måste fylla platserna men med bättre marknadsföring och bättre kriterier så hade det kunnat bli en riktigt genuin marknad. Besök källaren, torget och gå in och kolla de olika bodarna. Bankomat finns inne på Tempo (i slutet av den enda huvudgata som finns) och jag gissar att de flesta tar kort med hjälp av iZettle. Eller kanske swish.









På kvällen är det mysigare men det hinner jag inte med i morgon, det får bli på söndag eller nästa helg. I morgon blir det bara fotografering och snabbshopping. Så detta är mitt tips för en helgutflykt den här helgen. Drick lite glögg, ät lite gröt, shoppa lite skinn och juldekorationer och upplev julstämningen. Under hela dagen sker det uppträdanden på torget och tomtemor oh tomtefar bär naturligtvis där. Man kan även åka häst och vakna och för de små finns det ponnyridning på en liten, liten julponny som är så söt så man nästan vill ta hem den och ha den i trädgården. Nästan.


Men nu är det sovdags. Trött som en tomtenisse kvällen efter julafton och har en full dag planerad i morgon. Sov så got och kanske ses vi på marknaden i morgon (lördag)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!