18 december 2016

ATT BLI RIKTIGT JULMARKNADSBESVIKEN







GÖR OM GÖR RÄTT


I går tog vi oss upp till byns julmarknad på Jakriborg, som jag skrivit om ett par gånger och rekommenderat er att besöka. Efter gårdagens besök kan jag inte längre rekommendera denna julmarknad om man inte råkar bo i byn och samtidigt vara dödligt uttråkad. Det var så himla dåligt. Ok, nu jämför jag ju lite med tex Huseby men lite ambitionsnivå behöver en faktiskt ha om man drar igång ett sådant här jippo. För det första finns det inte en webbsida som informerar om något vettigt öht. A&O i sådana här sammanhang. Massor av tingel och tangel a' la Malmöfestivalen (har inget på en julmarknad att göra enligt mig), churros och langosstånd etc. Visst finns det ett fåtal bra representanter men i år hittade jag nästan inga och jag tycker att julmarknaden blir sämre för varje år.






Till och med tomtemor och tomtefar ser lite trötta ut. I år verkar det vara färre representanter än tidigare år vilket gjorde att de hade försökt dra ut marknaden så att den var lika "stor" som vanligt men den såg fattigare ut eftersom det då blev utställare lite hipp som hopp.










Lite klassiska och genuina julmarknadsutställare. Det är sånt här jag vill se. Inte tvål, klockor, tröjor, krämer, keramik utan julanknytning). Var är alla hantverkare som gör vackra tomtar, binder riktiga kransar, säljer enbärsdricka och must och så vidare. Dessutom måste de ta tillbaka korvförsäljaren från 2010 för den som varit där de senaste åren har inte varit i närheten så bra.

Det fanns minimalt att äta och då var det som sagt churros och langos men även lite korvgrillning men tyvärr tilltalade det ingen av oss såg vi gick hem och åt ist. & det är så tråkigt eftersom det här ju är "min" julmarknad och jag ser den bara bli sämre och sämre från år till år. Första året handlade vi korvar, knäckebröd, ost, senap men inget av det kändes attraktivt i år.







Det fanns lite höjdpunkter, kören som förflyttade sig runt omkring på området för att förgylla med körsång var ett trevligt inslag. Hästen som drar vagnen var mysig att gosa lite med. Plus trevligt med kanderade äpplen och brända mandlar men det är inget jag åker till en julmarknad för.


Men nej, det var nog sista året jag la tid på Jakriborgs julmarknad. De borde verkligen göra ett bättre marknadsföringsjobb och ta dit försäljare som säljer julsaker. tex julkulor, julgodis, granar.


Ni som har varit där i åt får gärna ge er version av årets marknad, oavsett om den är positiv eller negativ men jag blev väldigt besviken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!