7 december 2016

LAKRITSKOLAN SOM FÅR TOMTEN PÅ FALL






FARLIGT GOTT

I kommer jag tyvärr inte göra mina underbara saltlakritskolor eftersom jag har tandställning det här året och under inga omständigheter får lov att äta knäck, kola eller liknande och eftersom det mest är jag som trycker i mig lakritskola så att det sprutar ut ur öronen är det bäst att låta bli. Men ni behöver ju inte bli utan för det tänker jag. Men ni får göra den själv. :-)






Detta behövs:

Ingredienser

  • 100 g Smör
  • 2 1⁄2 dl strösocker
  • 2 msk lakritspulver
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl farinsocker
  • 1⁄2 dl glykos (eller glykossirap)
  • 1⁄2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk flingsalt


Gör så här:


Smält smör och socker i en tjockbottnad kastrull.
Koka under omrörning i 3–5 min till gyllenbrun färg.
Tillsätt lakritspulver, (sikta i, annars är det lätt att det klumpar sig) grädde, farinsocker, glykos och vaniljsocker.
Låt koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller är 124°, ca 20-30 min.
Häll i en form med bakplåtspapper.
Låt svalna ca 10-15 min, strö över flingsalt och låt stelna i rumstemperatur.
Skär i bitar och slå in i smörpapper och knyt ett vackert snöre eller band om.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!