11 augusti 2015

Årets första lista.






JULLISTA

Då börjar vi med årets skörd av jullistor (det kommer en från mig också, snart)

Årets första jullista är dock signerad Matildas jul.


När brukar du börja köpa dina julklappar? Är du en sån som köper under hela året eller stressar ihjäl dig en vecka för julafton? 
Det är olika från år till år men jag börjar nog oftast i slutet av november och fortsätter fram till strax innan jul. helst vill jag inte stressa runt bland affärer dagarna innan julafton men jag hänger gärna på stan, tar en varm choklad och njuter av stämningen. Medan andra stressar runt :-)

Gillar du nya inslag på julbordet eller ska det vara det helt klassiska julbordet? 
Jag gillar nya inslag, det är bara roligt. Sen brukar de kanske inte stanna om det inte är exceptionellt bra saker. Vi har mest klassiska saker på julbordet men det är som sagt roligt med lite nytt.









Om du måste välja, vilken är den bästa julkalendern någonsin? 
Trolltider. Är och förblir världens bästa julkalender. Tröttnar ALDRIG.

Julafton med -20°c och snö eller snöfritt och 20°c varmt? 
Det går kalla kårar utmed min ryggrad av bara tanken på 20°c och snöfritt. Brrr. Ge mig halvmeterhög snö, bistra minusgrader och jag är en happy julbloggerska.

Vilka dofter förknippar du med julen? 
Doften av gran, pepparkakor, lussekatter och kanel.

Gillar du att kolla på TV på julafton eller vill du helst ha en tv-fri jul? 
Det beror på hur julen firas. Om det bara är jag och min man så ser jag gärna en julfilm eller två och Kalle Anka. Är vi hela släkten så överlåter jag tv-tittandet åt barnen men slår mig gärna ner några minuter framför Kalle.

När brukar du börja planera inför julen? 
Dagen efter julafton? Nä skämt åsido. Jag börjar när jag börjar julblogga. Då kommer tankarna på årets jul, åt vilket håll jag vill att den ska gå, vad jag vill ha för tema på årets julkalender, julklappar som kanske ska inhandlas vid senare tillfälle etc.

Stjärna i fönstret eller adventsljusstakar? 
Adventsljusstake

På en skala mellan 1 - 10, hur jultokig är du egentligen? 
På den skalan blir det nog en 8. Jag är jultokig men jag tittar inte på julfilmer året runt och jag lyssnar definitivt inte på julmusik innan jag börjar pynta för första advent.









Helt ärligt, äter du alltid upp halva pepparkaksdegen i smyg som ogräddad eller gillar du mer färdiggräddade pepparkakor? 
Nej. jag föredrar gräddade pepparkakor men inte så många.

När du slår in dina julklappar, brukar du ha ett tema på alla paket eller slår du bara in dem i en massa olika pappersslantar du hittar i skåpen?
Jag har inget enhetligt tema, jag tycker det blir lite för trist att slå in allting ungefär likadant. Själva inflygningen är halva poängen så där vill jag varierar mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!