21 november 2013

Vem blir årets Arne Weise?



Arne Weise


Jag saknar Arne Weise.

Det var en stor del av julaftonen, att höra hans lugna stämma presentera Kalle Anka och hans vänner. Tända sitt lilla ljus och liksom starta julaftonen. Efter kl tre var det bara de roliga sakerna kvar, fram tills dess var det långtråkigt och en evig väntan. När börjar Kalle? När ska vi dela ut julklapparna? Får jag godis? 

Det är inte riktigt likadant nu för tiden. Förvisso är väntan fram till Kalle fortfarande inte en formel 1-tävling men den är inte riktigt lika pinande som när jag var barn. Nu är det skönt att sitta med julfrukosten och njuta länge, länge. Att kanske ta en promenad, spela något spel och äta en riktigt god lunch. Börja förbereda julbordet, spela julmusik och sjunga med, att umgås framför brasan.

Men Arne. Honom saknar jag.

Idag avslöjas det vem som blir årets julvärd och enligt oddsen så ligger Måns Zelmerlöw bra till. Det är ok kan jag tycka, inga barn att ta hänsyn till (det var det enda jag tyckte va tråkigt med Arne, att hans barn och familj inte fick ha honom hemma) vilket är bra men samtidigt... nja, det känns inte direkt så juligt med Måns. Jag skulle nog hellre se typ Ernst igen, eller kanske Sven Wollter, Marie Göranzon eller varför inte Stellan Skarsgård? Någon som är folklig. Förvisso är väl Måns folklig men jag som inte tittar på Allsång på Skansen har liksom inte riktigt märkt av den där folkligheten. För mig är han en popsångare. Inget fel i det. Men alltså inte min favorit till att vara julvärd. Ungefär lika mycket som jag skulle vilja ha Zlatan som julvärd (hur mycket jag än älskar Zlatan så är han inte julvärdsmaterial)

Så, vem tror och hoppas ni på?


2 kommentarer:

  1. Jag trodde att det var klart att det är Tilde de Paula som tänder ljuset och håller alla sällskap. :) Visst saknar jag Arne, det blir aldrig likadant igen. Jag siktar på Kalle & vänner och klockan 19:00 är det Karl-Bertil Jonssons jul, viktigare än något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej Tilde ska vara i TV4 :-)
      & visst, Arne är ju det genuina. Men honom får vi inte tillbaka tyvärr.

      Äter alltid mat vid 19 så den ser jag aldrig :-) Men Kalle är ju given :-)

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!