22 oktober 2015

Baka, baka, liten, men ack så god kaka.








POLKASNITTAR OCH PEPPARKAKSSNITTAR



Häromdagen fick jag ett presskit från Citygross med innehåll för att baka två olika sorters kakor med ett och samma grundrecept. Tyvärr hade posthanteringen varit väldigt ovarsamma så sockerpacketet som låg i var helt uthällt och allt var en enda röra men men, sånt som händer antar jag. Jag hade ju socker hemma som tur var :-)


Det här presskitet är en del av den lansering av julbakskassen och julgodiskassen som City Gross lanserar i år. Julbakskassen innehåller ingredienser och recept till fem olika sorters kakor och kostar 299 kr för den som är sugen. Julgodiskassen innehåller recept för fyra olika godissorter och kostar även den 299 kr. Perfekt för den som vill göra det enkelt för sig.


& är en ingen mästerbakerska (vilket jag inte är) så är detta sannerligen väldigt enkelt. Ska vi titta på hur jag gick tillväga?







Alla ingredienser framplockade och smöret hade fått ligga framme ett tag för att bli rumsvarmt och lättarbetat (ett mycket bra trick i många fall). Bland ingredienserna fanns socker, vaniljpulver, sirap, vetemjöl, polkagrisgodisar, pepparkakskryddor och bikarbonat.









Jag började med att blanda 100 gram rumsvarmt smör med 1 dl strösocker och 2 matskedar ljus sirap i en skål och sen rörde jag runt tills det blev...








...en kletig och vacker deg.








Nu hade jag grunden till kakorna och för den första kakan tog jag då och fyllde ett dl-mått med polkagrisar, la dem på en skärbräda och krossade dem under en handduk med hjälp av en mortelstöt. Polkagriskrosset hällde jag sen i....








...bunken tillsammans med  2 1/4 dl vetemjöl,  1/2 tsk bikarbonat och 1 tsk vaniljsocker. Sen blandade jag ihop allting med händerna (här blev det inga foton för då hade kameran varit inbakad i kaksmet och det var jag inte så sugen på) och formade det till en hel deg. Sen delade jag degen på två delar, snurrade degen mellan händerna så att det blev en lång korv, placerade korven på en plåt med bakplåtspapper på och tryckte ut den så att det blev en lång, tunn och lite rektangulär form. Vill man hellre göra pepparkakssnittar så byter man helt enkelt ut polkagriskrosset mot pepparkakskrydda och då har en plötsligt en helt annan kaka. Perfekt!


Sen in i ugnen, 175 grader, 10-12 minuter. Håll koll, när kakorna börjar bli gyllenbruna är det dags att ta ut dem. Häll av bakplåtspappret och kakorna på en skärbräda och snitta dem i långa vackra snittar medans de fortfarande är varma.


Låt stelna.



Pepparkakssnittar

Polkagrissnittar




När kakorna är klara så stoppar du dem i munnen, bjuder över en kompis eller nån du tycker om på kaffe och kakor eller så knyter du ett vackert band eller ett snöre runt ett par kakor och ger bort dem till någon som skulle uppskatta dina hembakade snittar till jul.'



Svårare än så är det inte!


Det här behöver du till grunddegen:

100 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

1 dl polkagrisar eller  3 tsk pepparkakskrydda


För polkagrissnittar:

Krossa en del polkagrisar så att det blir ca en halv dl polkagriskross

För pepparkakssnittar:

Blanda i pepparkakskryddan samtidigt som du häller i de torra ingredienserna.


Njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!