30 augusti 2014

Doktorn kan komma - House Doctor winter 14











HOUSE DOCTOR



Avskalat, enkelhet och vackert. Vitt, metaller, som koppar, mässing och guld hittar vi även hos danska House Doctor. Det verkar som om många satsar på natur, vitt och metall. Den trenden ser vi hos nästan alla designhusen vintern 2014.



& visst kommer vi att översköljas av mer liknande bilder innan året är slut. Men jag gillar det, det är typiskt skandinaviskt, det rena linjerna, det avskalade, det ljusa. I år lite lyxigare iom metallicinslagen men ändå stilrent och utan krusiduller.













Här finns en hel del jag hade kunnat tänka mig att plocka in till advent, inte minst några av de vackra ljusstakarna som går att ställa i olika formationer och på så sätt leka med intrycken.



Att ta in gran, tall och andra julträd bidrar mycket till känslan och här har de jobbat med enstaka grenar, typiskt danska julträd och gröna kvistar som får stå för sig själv och inte tar för mycket plats men som samtidigt ger den lite lagom juliga känslan för dem som vill ha det så. Detta kanske inte passar i ett rött hus på landet med vita knutar utan funkar kanske allra bäst just i lite mer sterila miljöer.



Kanske i ett arkitektritat hus, en vit våning i stan eller den lilla studentlyan med begränsat med plats.



Sen kan man ju givetvis plocka in enstaka detaljer som skulle passa hur bra som helst överallt, som den stora stjärnljusstaken, näver och barklyktorna eller varför inte den stora ljuslyktan (sista bilden).









Det här tyckte jag var en kul ide, men jag hade nog gjort den i form av en adventskalender, dvs 24 paket som bildar en gran. Kanske får bli något sådant till jul.



Men det här är alltså House Doctors vinterkollektion. Hoppas ni hittade något ni tyckte var vackert, spännande eller intressant. Jag tycker det är magnifikt i sin enkelhet.










Alla bilder kommer från House Doctor

2 kommentarer:

  1. Jisses vad snygga stjärnorna längst upp är! Eller den lilla "diamantlyktan". Eller den i mässing längst ner... Lovely!

    SvaraRadera
  2. Det är fint, men lite för avskalat för mig tror jag :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!