26 augusti 2014

Årets första lista.







ÅRETS FÖRSTA JULLISTA.


Hittade till Vår lilla julvrå och Annies lista där som jag kände mig nödgad att fylla i för att stilla julabstinensen lite :-) Titta härna in hos Annie om ni vill läsa fler listor.


När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då?
Jag börjar strax efter första advent, då blir det lussekatter för det fullkomligt älskar hela familjen.



Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då? 
Jag köper för det mesta alla mina julklappar men nån gång har jag gjort en fotobok, någon gång har jag gett bott hemlagade kolor i en fin ask etc men till familjen blir det köpta saker.


Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se? 
Nej, det tror jag inte iaf. 


Har du något favoritpynt till julen? 
Två vita renar från House Doctor, En vit tomte min vita Walter från Åsas Tomtebod. 





Vilken är din favoritjulblomma, och varför? 
Hyacint! Doftar underbart och sätter genast julstämning i huset.


Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul? 
Bounty och cake pops. 





Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma? 
Nej, jag tror inte det. Jularna blir ju lite vad man gör det till. Jag har firat i så många olika konstellationer att jag inte ser att det ena skulle vara bättre än det andra. Jag har firat med många släktingar och med få, med kompisar och med enbart min man. 


Vilka brukar du fira julen med? 
Min man och hans familj.


Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar? 
Illums Bolighus


Vilken är din favoritjultidning? 
Någon inredningstidning.


Har du några traditioner den 23:e december? 
Koka skinkan och senap, slå in de sista julklapparna, lyssna på julmusik och provsmaka skinkan, senapen och vörtbrödet.


Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna? 
Det beror lite på, gärna vackert och omsorgsfullt med enfärgade papper och vackra band eller i lite mer naturlig ton med svart, vitt, natur och band av natursnören. Men barnen brukar få paket med tomtar och snö osv. mer traditionella paket som de uppskattar mer än de ”smakfullt” inslagna. Jag gillar att dekorera med guld- och silverband och grankvistar.


Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild :)) 
En ljusslinga i sovrummet (har dock ingen bild). Den används dock inte.


Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året? 
GB Sandwich pepparkaka. Gudagott! 


Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender?
Jag brukar ha en chokladkalender från Summerbird. Finfin choklad och fantastiskt vacker ”kalender” i form av en byrå. 


Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna:) 
Julmusik! Inget får mig i sådan stämning som ” driving home for Christmas”, ”I’m dreaming of a white…” etc.


Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen?
Min man tycker nog att jag är lite tokig men jag försöker att inte ösa på honom massor av julgrejer innan det är dags för den stora massan att börja jula. Jag försöker mina tokerier borta från vanligt folk. Åtminstone till november :-D 


Varför är julen så viktig för dig? Julen är minnen, traditioner och glädje.
Dagar då vi får njuta av ljus, god mat och varandra. Göra vackra paket att ge bort, pynta och göra fint inomhus och lysa upp den mörka decembernatten.





1 kommentar:

  1. Vad kul att du svarade på min lista! Visst är det perfekt att ha en julblogg där man kan diskutera ALLT om julen med liksinnade, och på så sätt undvika att 'ösa över jul' på sina nära och kära allt för tidigt:)
    Julkramar!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!