11 augusti 2016

SVARAR PÅ ÅRETS FÖRSTA JULLISTA







MATILDAS JULLISTA


Egentligen tycker jag att det är för tidigt, jag gör ju det. Men i brist på solsken och utomhusdrinkar sitter jag inne och bloggar. & då är det ju kul att iaf svara på en av alla listor (det kom tre samma dag konstigt nog). Den här är från Matilda.

Vad är dom första fem orden du kommer att tänka på när du hör ordet "jul"?
Stämning, ljus, vackert, älskar, paket

Tänker du göra något annorlunda i jul till skillnad från förra året?
Inte vad jag vet nu, förutom att byta ut lite färger i pyntningen, men det gjorde jag ju förra året också förvisso. Kanske ska jag försöka mig på att baka eget vörtbröd, det hade varit spännande.

Fortsätt meningen "ingen jul utan..."
…julgran. Julgranen är navet, känslan och stämningshöjaren. Jags klarar mig inte utan.

Viktigaste grejen på julbordet?
Julskinka och senap. Det är essensen av ett julbord.

Skulle du kunna tänka dig att fira jul utomlands?
Absolut. Jag älskar värme och sol och skulle definitivt kunna tänke mig två veckor i Thailand över jul och nyår. Bara jag får jula fram tills dess så är jag nöjd.

Vad ger dig mer julstämning, svenska eller amerikanska jullåtar?
Amerikanska. Ett bra tag innan de blev populära här hemma kom min bror hem från USA med en blandCD med amerikanska jullåtar. & jag fullkomligt älskade det. Idag är favoriterna Driving home for Christmas, jingle bells, Baby it’s cold outside.

Vilken julfilm är bättre, "Love actually" eller "En underbar jävla jul"?
Love actually. Den ser jag varje jul och kommer fortsätta göra det. Det kommer inte hända med En underbar jävla jul. För mycket tragik i den.

Vilken julkalender väljer du - "En riktigt jul eller "Tjuvarnas jul"?
Ingen av dem. Trolltider all the way.

Brukar du köpa en julkalendern av något slag till dig själv?
Ja, gärna i choklad. men jag brukar köpa en Summerbird och dela med min man.

När började du julblogga och varför (om du har en julblogg)?
Jag började julblogga 2013 och främst var det för att jag inte ville påtvinga julen på mina vanliga bloggläsare (hade en vanlig blogg från början). Så för att leva ut min favorithögtid och kunna blogga när jag ville och om vad jag ville utan att för den delen sabba för dem som inte är intresserade av julen i oktober så valde jag att starta en julblogg. Nu är det den enda blogg jag har och det är skönt att vara väldigt PÅ i sex månader och väldigt AV i sex månader.

Din favoritbild från förra årets jul?



När är det okej att börja julpynta tycker du?
Jag börjar vid 1:a advent alternativt 1:a december. Vilket som nu kommer först. Dock kan jag starta tidigare, om jag som förra året, är iväg över första advent. Men bara då. 

Och sista frågan - hur pepp är du i detta nu på december och julen?
Just nu? 4 av tio, högt räknat. Jag har fortfarande massor av sommarresor kvar och tänker njuta av dem till fullo innan jag tar mig an julen 2016 på allvar.

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild! Jag håller med dig i det där om att julblogga för att "bespara" andra allt prat om julen. Alla uppskattar inte att få höra om det flera månader eller ens veckor i förväg. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, konstigt nog?! Jag förstår mig inte alls på de där människorna men jag vill ju ha kvar dem som vänner :-)

      Radera
  2. Väldigt fin header! ♥ Kul med lista, jag har kommit på mig själv med att gå och nynna på julsånger (obehagligt tidigt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sandra. Ser fram mot din Hjulkalender i år!

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!