16 augusti 2016

STILREN JUL FRÅN TINE K








STJÄRNOR, ELEGANS OCH MINIMALISM


Jag fortsätter min fördjupning i bland danska designers och tittar idag närmar på hur Tine K  Home tänker sig julen. Tine K gör mycket vackert året och årets jul är inget undantag. Smukt, elegant, stilrent och det andas ett lugn över kollektionen som jag uppskattar. Julen kan ju vara en stressens tid och då uppskattar i alla fall jag när det inte är plottrigt runt omkring mig.


De här stjärnorna är ju lite av ett signum för Tine Ks julkollektioner och i år är det inget undantag att de finns med. Lite upphottade men lika vackra som alltid. Stjärnor hör ju julen till.







Det här gillar jag. En installation som förvisso är enkel men iögonfallande och skapar stämning. Sen verkar det ju vara en rätt trevligt trappa och hus som jag gärna hade spenderat julen i (i ett annat eller senare liv). Sånt här få jag själv aldrig till. Det blir plottrigt och konstigt mest när jag försöker. Antingen blir det för mycket eller för lite. Då är det bra med inspiration som bilden ovan.








Mer härligta vackra och stilrena stjärnor. Gissar att de vita kommer sälja bra i år, nu när var och varannan målar väggarna gråa, blåa och diverse andra mörka nyanser. Det är väl först nu en vit stjärna syns ordentligt i våra hus och på våra väggar, när de vita  väggarna inte riktigt är så vanligt återkommande som innan. Å andra sidan, ett par vackra vita stjärnor i ett hus ute på landet där inredningen är vit funkar säkert alldeles utmärkt det också. Hos oss skulle den dock inte få den uppmärksamhet som jag tycker den förtjänar. Här får vi satsa på svarta och gråa stjärnor om vi ska ha några. Tur att det finns något för de allra flesta av oss :-)








Ett av Tine Ks andra signum är ljuslyktan Facet. Jag har bara ett än så länge men ser att jag behöver komplettera i år. Visst är de vackra? Ljuset speglar sig så otroligt vackert i glaset och det blir en mycket levande stämning när man låter lågan dansa som den får lov att göra här.  Jag har en i genomskinligt glas men ska nog låta den få sällskap av ett eller två glas i någon eller några andra färger. Så att det händer lite liksom.











& girlanger med guldstjärnor och silverstjärnor känns som ett måste i år. Speciellt om man har en liten rumsgran inomhus som man vill dekorera lite. Eller varför inte hänga dem på väggar, i dörröppningar, i fönster eller dylikt. De passar ju dessutom utmärkt även till nyår då många dukar med guld och silver för att fira in det nya året.



Adresslapparna gillar jag, kan bli grymt snygga till stilrena vita paket eller vad man nu vill sätta dem. Dock är julkorten inte tillräckligt juliga för att jag skulle skicka iväg dem, där är jag nog mer traditionell än vad jag själv vill erkänna. Det ska vara söta tomtar, vinterlandskap, häst och släde, julklappar och glada barn på de julkort jag skickar iväg. Dock skulle jag gärna använda dem som inbjudningskort till nyårsfesten, ytterst eleganta för det tycker jag.



Tine K Homes julkollektion alltså, det som hitintills är släppt. Det är ju långt kvar till jul så jag antar att vi kommer att få se mer från denna danska pärla.  Om inte annat får jag lov att årterkomma när jag lagt rabarber på minst en stjärngirlang, minst en ljuslykta och kanske en stjärna modell mindre.




5 kommentarer:

  1. Girlangerna tyckte jag mycket om! Dem kan man nästan ha framme året runt ju! :)

    SvaraRadera
  2. Facet-ljuslyktorna är superfina och jag diggar de små gran-installationerna skarpt!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar stjärnorna! Några i olika storlekar skulle passa fint på vår tomma vardagsrumsväg. :)

    SvaraRadera
  4. Hej undrar var man kan köpa stjärnorna?

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!