21 september 2014

Midnattsmässa eller Julotta?










STILLA NATT, HELIGA NATT.




Jag har gått på midnattsmässan ett par gånger i mitt liv. När det passar och jag har orkat. Jag tycker det är lite mysigt det där, doften av stearinljus, äkta stearinljus, värmen, den välkomnande värmen, körerna som sjunger som änglar och tacksamheten att det finns en plats att gå till, även om just jag kanske inte behöver det lika mycket som andra. Men det är en skön avslutning på julen, trots att jag inte är troende. Men det är fint, varmt och inbjudande.



Julotta har jag bara varit på en gång och det var nog mest för att kyrkan låg ca 100 meter från mitt hus. Tyvärr var kyrkan allt för modern, saknade allt det där jag tycker är mysigt och mystiskt och var alldeles för tidigt. Så det lär nog inte hända igen, om det inte dyker upp en häst och vagn och jag kan rulla ut till vagnen och in i kyrkan.



Men jag är nyfiken på hur ni ser på detta. Går ni på midnattsmässa, julottan, båda två, ingen av dem etc.



4 kommentarer:

  1. Jag har bara varit på midnattsmässa, det var oerhört vackert och inbjudande. Tog några minuter att gå till kyrkan från barndomshemmet så det var både enkelt och fint att gå genom vinternatten. Skulle verkligen kunna tänka mig att göra det igen, när barnen är stora och ögonlocken inte fladdrar till redan vid tiotiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där är ju ett problem, med fladdrande ögonlock vid tio, faktiskt för min del också :-D

      Radera
  2. Midnattsmässan har nog blivit större än julottan numer. Många tycker det är bättre att avsluta dagen i kyrkan än att stiga upp i ottan. Jag har naturligtvis varit på både mässor och ottor. Om jag ska ha nån åsikt så tycker jag nog mer om midnattsmässan.

    SvaraRadera
  3. Midnattsmässa, helt klart! Men det har blivit lite svårt sen man fick barn, jag får som Sandra skriver här ovan, vänta tills de är stora nog att orka hålla sig vakna så sent. Tills dess kanske man skulle ge julottan en chans ändå..? :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!