30 juli 2016

FERM LIVING JULEN 2016








DEN DANSKE JUL.


Först ut med julbilder är som vanligt lekfulla och härliga Ferm Living, det danska designmärket som kommit att bli en stor favorit med sina vackra harlequinmönster och starka, roliga former. Årets julkollektion skiljer sig inte mycket från förra årets kollektion och jag tänker att det är för att vi som konsumenter inte är speciellt modiga vid jul?!  Eller så är det så enkelt som "if it ain't boken, don't fix it". Klassiskt danska, sparsmakade former och stilrent som bara den är det hur som helst. & det gillar vi ju.











Förvisso är detta bara de första bilderna men vi ser att mässingstrenden fortfarande håller i sig och att naturen tar ännu ett steg in i julrummet. I år har den vita marmorn helt bytts ut mot den gröna och det är en djupare, lyxigare och mustig julkänsla som bryts av med mässing och klassiskt vitt. Grått på väggarna har ju varit på tapeten ett tag och mörka väggfärger syns mer och mer i dessa sammanhang. Tillsammans med mässing, levande ljus blir det en gemytlig känsla som ändå kan brytas av med lite uppiggande rosa eller ljusblått.












Men vi får väl se hur resten av designkollektionerna artar sig. De kommer ju komma i ett nu när sommaren närmar sig säsongsavslut och vi blickar framåt. Det är väl dock ingen vild gissning att det inte kommer vara någon diametral skillnad mot från förra året, julen är ju väldigt traditionsbunden för många och därför brukar svängarna vara milda, snälla och mer åhhh än WOW. Det ska ju funka ihop med allt det där andra som en har sparat under många år och de allra flesta byter inte julstil helt och hållet varje år. Vilket väl iofs kanske är ganska skönt för både natur och tradition. Men vill man, så kan man. & då kan man definitivt köra en Ferm Living-jul tycker jag. Tänker att det hade passat fantastiskt bra i en snygg, modern våning på Manhattan eller Köpenhamn.














I just den här julkollektionen skulle jag främst satsa på mässingsgranarna. Jag tycker de är otroligt snygga och blivande klassiker att ha hemma som juldekoration. Snyggt med en med bara de yttre linjerna ihop med en som är massiv. Klockrent enligt mig.



Den vackra runda fönsterstjärnan med en snöflinga inuti känns också som något att lyfta fram, den tror jag hade gjort sig i vilket hus som helst, inte bara i en snygg våning i stan utan även i den allra minsta, lilla, sötaste stuga på landet. Båda dessa artiklar tror jag på i år. & även om jag verkligen gillar de vackra papperna så känns de för mig mer vackra omslagspapper än rena julklappspapper. Funkar säkert väl i designaffärer men är nog inte lika klockrent för gemene man/kvinna att slå in sina julklappar i. Eller så är det jag som är allt för gammalmodig och tradig :-)



Vad tycker ni? Vad skulle ni satsa på från den här fina kollektionen från Ferm Living?











3 kommentarer:

  1. Allt är absolut fint och den där avskalade stilen är något jag gillar till vardags i mitt hem. Men just kring jul så vill jag ha lite mer kitsch tror jag. Julen behöver verkligen inte vara trendig för min del, så jag är väl också lite gammalmodig och tradig helt enkelt. :D Håller med dig om pappren, de är jättefina men inte tillräckligt juliga för mig.

    SvaraRadera
  2. Jag fastnade för den där avskalade stilen. Snyggt men enkelt. Jag är inte så förtjust i pråliga tomtar.

    SvaraRadera
  3. Den där julgransmattan skulle mer än gärna få flytta hem till mig!! Sen blev jag liksom du väldigt förtjust i de små granarna, hade kunnat tänka mig en hel liten skog av dem i olika modeller och material (visst ser några av dem ut att vara i trä också..?). :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!