24 juli 2016

Nedräkningen har börjat - 5 månader till julafton och att ha tagit de första stegen mot jul.






FORTFARANDE MITT I SOMMAREN MEN...


... nu går det snabbare än vad man kanske tror. Innan ni vet ordet av så ser ni juldekorationer i affärer och på gator och torg. Varuhus som Rusta etc brukar få upp sina julsaker redan i mitten/slutet av september och IKEAs grejer dyker oftast upp i början av oktober.


Och det är väl någonstans där som bloggvärlden exploderar av jul, iaf julbloggvärlden. För att kunna inspirera så behöver man vara tidigt ute. Personligen hade jag aldrig påbörjat julen så här tidigt (heller ej tänkt så mycket på den) om jag inte julbloggat. Då hade jag varit strikt, väntat till att dekorera tills första advent/1 december. Ingen julmusik innan julpyntningen (det gäller iofs fortfarande). Jag tycker att affärerna är för tidigt ute med sina julsaker, de kan gott vänta till iaf mitten av oktober/början av november. Men nu är det som det är och för en julbloggare så innebär det att säsongen börjar ungefär nu. Det är dags att börja fundera, planera och förbereda. Även om det är strålande sol ute (det är det inte, måste vara sämsta juli ever?) och kall mjukglass och svalkande bad lockar bra mycket mer än snöslask och vindpinade kinder (bor i Skåne remember).


Jag har iaf tagit första stegen mot julen, det första är ett försiktigt och inte speciellt juligt steg men nu har jag bytt min bloggadress till www.helenesunderbarajul.se ist för blogspotadressen jag brukade ha. Den gamla funkar fortfarande men jag kommer hädanefter bara använda min nya. Lite snyggare, lite stilrenare och lite enklare.


Nästa steg är en julupplevelse i New York för om en och en halv månad drar jag till New York för ett par dagars häng med min kompis Frida som bor där och då blir det givetvis ett besök i Little Italy och julshoppen där som är öppen året runt. Den heter Christmas and City och det är alltid väldigt märkligt att komma in i en julaffär mitt i sommaren. De två tidigare besöken har nämligen skett i juni och då är jullusten inte på topp :-) I år kanske det blir en annorlunda upplevelse. Förhoppningsvis kommer jag hem med lite schyssta bilder och ett och annat inköp.


Sist men inte minst så har vi bokat hotell i London under en långweekend i december med kidsen för att återigen uppleva lite julmagi i London. Det var magiskt förra året och jag tror det blir minst lika magiskt i år.


Så, tre små steg tagna, mitt i sommaren, då det är långt till jul och bjällerklang, men iaf en början. Och det är en härlig början!




1 kommentar:

  1. Hejsan! Ja så är det man börjar i värmen se att nu har det gått över o in i 5 månader till JULAFTON o om man kanske vill göra saker till barn barnbarn o alla övriga så är det god tid att börja NU. Klart att tankarna snurrar litet runt när man går in o läser en go blogg om andras tänk. Så vad man än NJUTER av är det även fritt fram att tänka JUL KRAM o NJUT av SOL O BAD o litet annat som höres sommaren till TÄNKA JUL är bara så kul

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!